tisdag 13 juni 2023

Tisdagstrion: Titlar som Herr, Fru och Fröken i boktiteln

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Titlar som Herr, Fru och Fröken i boktiteln (även Madame, Mr. osv.)

Jag hade velat ha en av varje, men det var extremt tunnsått med fruar och fröknar i min hylla. Alltså blev det tre herrar, men på tre olika språk 🙂

1. Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser är tredje delen i serien om Gunnar Barbarotti. Håkan Nesser verkar kräva en del tillvänjning, men när man väl har vant sig så är han fenomenal.

2. Mr Mercedes av Stephen King är första delen i Kings första försök att skriva thrillers. Jag blev inte ett dugg förvånad över att han kunde även det.

3. Señor Peregrino av Cecilia Samartin är första delen i en serie om mexikanska Jamilet som flyr till USA och tar jobb på ett mentalsjukhus, där hon träffar señor Peregrino. Som har en sällsamt spännande historia att berätta.

26 kommentarer:

  1. Mr Mercedes förstås den serien har jag inte börjat läsa än, för det är väl fler böcker har jag för mig.

    SvaraRadera
  2. Och här var det tre som jag inte läst.

    SvaraRadera
  3. Thrillern av Stephen King vill jag läsa - tack för tips!

    SvaraRadera
  4. känner igen alla titlarna men jag har inte läst dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt okända författare/böcker kanske.

      Radera
  5. Har läst Nesser och Samartin - hon är superpoppis i Norge, det var så jag plockade upp henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag undrar om inte jag också fick ett norskt tips om Samartin.

      Radera
  6. Mr Mercedes blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Den enda boken jag läst av Stephen King är den gröna milen. Det var en riktigt bra bok. Den där som du skriver om i ditt inlägg blir jag sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr Mercedes är annorlunda om man jämför med Den gröna milen, som väl är en av Kings allra bästa böcker (tycker jag).

      Radera
  8. Känner till alla tre men har bara läst Mr Mercedes.

    SvaraRadera
  9. Jag hittade Mr Mercedes på Stadsmissionen, men av någon anledning fick den inte följa med mig hem :o

    SvaraRadera
  10. Man kanske skulle ge Mr Mercedes en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju den, men jag är en aning partisk. Kanske 😁

      Radera
  11. Tack för tipsen! Vill läsa alla tre.

    SvaraRadera
  12. Snyggt med tre herrar på tre språk! Nessers bok gillade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar tro att Nesser alltid är bra.

      Radera