måndag 5 juni 2023

Film: A man called Otto (2022)

Titel: A man called Otto
Originaltitel: A man called Otto
Genre: Dramakomedi
Regissör: Marc Forster
Manus: David Magee, Hannes Holm, Fredrik Backman (bok)
Skådespelare: Tom Hanks, Mariana Treviño, Rachel Keller, Manuel Garcia-Rulfo, Truman Hanks
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA, Sverige
Längd: 126 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 12 maj 2023




Handling
Otto är en vresig pensionär som håller ett vakande öga på alla de grannar som inte följer hans ordningsregler. Bakom fasaden finns en ensam änkling som sörjer sin döda hustru. Kan ett oväntat möte med nya grannar ge honom livslusten åter?

Min kommentar
Generellt sett så är jag inte alls glad i att amerikaner tydligen behöver en amerikaniserad version av alla bra filmer. Jag kände mig oerhört tveksam till A man called Otto. Behövdes verkligen en ny version? Men ... samtidigt så är ju Tom Hanks inblandad och jag har för vana att se alla hans filmer. Det övertrumfar alla andra eventuella känslor jag kan ha. Alltså var det bara att se den, så fort tillfälle gavs.

Filmen är ju anpassad för amerikaner så det har gjorts en del förändringar. Vissa bitar var faktiskt bättre än originalet, andra var sämre. Alla ändringar är gjorda med respekt för grundhistorien. Andemeningen är kvar. En del saker var (för) övertydliga här, men det behövs kanske för amerikaner. Det kan vara så att min generation uppskattar den här filmen mer. Då minns man när världen såg ut så här. När man brydde sig om sina medmänniskor.

En familj är inte bara folk som man är släkt med och det visar den här filmen väldigt tydligt. Även om allt känns nattsvart så ska man inte ge upp. Det finns alltid någon där som bryr sig. Det handlar bara om att släppa in dem. Och för dem på utsidan att inte sluta försöka komma in. Bara för att man är fyrkantig och grinig så betyder inte det att man är ett fördomsfullt hopplöst fall. Varje människa har en historia, som har gjort en till den man är.

Tom Hanks är fenomenal som Otto (vilket ju är förväntat, men ändå) och så är även hans son, Truman Hanks, som Otto den yngre. Mariana Treviño är ett okänt ansikte för mig och hon är minst lika bra som Marisol. Inte helt oväntat så är katten, så klart, favoriten även i den här versionen.

Ingen är nog mer överraskad än jag när jag tycker att A man called Otto är minst lika bra som originalet. Den är rolig, sorglig, varm och otroligt berörande. Mer skratt än gråt. Eftersom jag gav full pott till den svenska filmen så finns det inget annat alternativ än att göra det även på denna. Kanske är filmen mer berörande när man både har läst boken och sett originalet. Otto (eller Ove) blir en mer komplex karaktär när man har alla delarna, tycker jag. Alla behöver i vilket fall en Otto och en Marisol i sitt liv.



Letterboxd hade den 3,6 i genomsnitt (beräknat på 76 241 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 74k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

4 kommentarer:

  1. Jag var också förvånad över hur bra jag tyckte den var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes ändå ganska bra att bli överbevisad om att det faktiskt går att göra bra amerikanska filmer av andra länders original.

      Radera
  2. Tyckte också den var bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och vi verkar inte vara de enda som tycker om den 😁

      Radera