söndag 4 juni 2023

Smakebit på søndag: Natriumklorid

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som gått har varit speciell, minst sagt. Det är sannerligen inte ofta jag har sagt upp mig på ett jobb och det är en underlig känsla att vara på jobbet som man vet att man inte kommer att vara på efter sommaren. Nåväl, efter allt som hände i maj så är jag nu helt slut och jag hoppas verkligen på en lugnare juni.

Just nu befinner jag mig i Köpenhamn och just där utspelar sig boken jag läser, Natriumklorid av Jussi Adler-Olsen, som är nionde delen om Avdelning Q. Det kan bli så att jag läser ut den i dag och i så fall tror jag att även nästa bok kommer att utspela sig i Köpenhamn. Man får ju liksom passa på 🙂

Min smakebit är från sida 377:
Den pensionerade ambulanssjuksköterskan Martin hade hela tre efternamn och förmodligen lika många barnkullar. Det stod i alla fall minst sex funktionsdugliga cyklar i barnstorlek utanför den öppna grovingången till radhuset i Albertslund. Det hördes ett himla liv inifrån, så när Carl ringde på ytterdörren som var placerad strax intill grovingången hände det absolut ingenting, signalen blev helt enkelt överröstad.

16 kommentarer:

  1. trevligt med nytt jobb, lite kul smakbit

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten och får önska dig lycka till med nya jobbet.

    SvaraRadera
  3. Så skönt ändå att det blev ett nytt jobb! Den här serien är en av de som jag egentligen borde fortsätta med. Någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog lite längre tid än vad jag hade önskat att byta jobb, men nu känns det ganska bra 😊 Det är obegripligt att vissa serier försvinner in i glömskan.

      Radera
  4. Lycka till med nya jobbet! Tack för smakbiten! Har bara läst en bok av författaren för en massa år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar verkligen de här böckerna.

      Radera
  5. Tre efternamn som används samtidigt är inte vanligt. Jag har haft dubbelnamn ett par gånger, och bytt efternamn 5 gånger! Gissa vilket jag har nu? Jo det jag föddes som...Tack för smakbit som inte är min genre, nu önskar jag dig en toppensommar och ett stort lycka till med ett annat o bättre jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del som bara lägger till efternamn på efternamn. Själv tycker jag att det borde vara jobbigt att skriva allt det där.

      Tack!

      Radera
  6. har inte läst något av författaren. tack för smakebiten och lycka till med nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småroliga deckare, men med oftast väldigt brutala mord. Tack!

      Radera
  7. Jag antar att Martin är en man. I så fall är det nog ovanligt med alla dessa efternamnsbyten. Lycka till med nya jobbet och tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del verkar samla på efternamn. För mig räcker det med ett 😊 Tack!

      Radera
  8. Det lät som ett livat ställe, eller en dålig dörrklocka. Tack för smakbiten.
    Och såklart, lycka till med nya jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Danska barn kanske låter lika mycket som skånska barn. De har en förmåga att låta som tio gånger fler 😁 Tack!

      Radera