tisdag 20 juni 2023

Tisdagstrion: Schack

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Schack (att spela, en dam, en kung, ett torn, rutigt osv.)

Jag trodde faktiskt att jag inte skulle hitta tre böcker som innehåller något om att spela schack. Men det gjorde jag.

1. Den stora matchen av Arnaldur Indriðason var den första jag tänkte på. Den utspelar sig under schackmästerskapet i Reykjavik 1972, "århundradets match", mellan den sovjetiske världsmästaren Boris Spasskij och den amerikanske titelutmanaren Bobby Fischer.

2. Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe innehåller en telefonerande dam som vill spela schack.

3. De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia handlar (lite) om en schack-klubb med ett flertal människor med otroliga levnadsöden.

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Min favoritförfattare när jag var ung 🙂

      Radera
  2. Jag hade också Maria Gripe. De obotliga optimisternas klubb finns oläst i min hylla, och den har befunnit sig där ganska länge..

    SvaraRadera
    Svar
    1. De obotliga optimisternas klubb var förvånansvärt snabbläst. Och bra.

      Radera
  3. Tordyveln finns på min lista också. De obotliga optimisternas klubb är en titel som kan göra en glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan egentligen inte alls relatera till "obotlig optimist", men det gick bra att läsa ändå 🙂

      Radera
  4. Kul att flera har med Tordyveln i dag (inte jag dock). Den var så bra! Dina andra tips verkar intressanta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite förvånad över att så många tänkte på den.

      Radera
  5. Kom aldrig att tänka på Tordyveln! Isländska boken ska jag nog läsa, har gillat annat han skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Den stora matchen var en av de bättre i serien. Även om den kanske egentligen inte riktigt hör hemma där.

      Radera
  6. har läst annat av Indridason. Tordyveln älskade dottern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag läste Tordyveln när jag var ung, då slukade jag nästan allt hon skrivit, men jag läste den också(?) för bara några år sedan.

      Radera
  7. Jag har inte läst någon av dina böcker men väldigt passande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev glad när jag lyckades hitta tre där man spelar schack.

      Radera
  8. Vi har Indridason gemensamt idag. Tordyveln har jag också läst och jag tror att jag har De obotliga optimisterna i läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De obotliga optimisterna tyckte jag om, överraskande mycket.

      Radera
  9. Tack för tipsen. har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  10. Tordyveln flyger i skymningen har jag läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  11. Tordyveln hade jag också i trion, och de andra två blir jag nyfiken på! Har läst en del Indridason, men inte den här.

    SvaraRadera
  12. Tordyveln flyger i skymningen var populär under schackveckan, men jag har inte läst den. Jag har faktiskt inte läst något av Maria Gripe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, du har missat något. Hon var min stora favorit när jag var yngre.

      Radera