söndag 11 juni 2023

Smakebit på søndag: Hus av glas

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en kort vecka och det är alltid skönt. Man blir så glad när man tror att det är måndag och så har man redan kommit till onsdag. Det vackra vädret fortsätter här nere i söder, men nu börjar det bli lite för varmt för min smak. Åtminstone inomhus. Och varmare ska det tydligen bli veckan som kommer. Upp emot 30 grader 🥵

Jag har börjat läsa den senaste översatta boken i serien om Armand Gamache, Hus av glas av Louise Penny. Till min stora glädje och lättnad så verkar nästa del släppas i september. Jag vill ju inte vara utan en Louise Penny.

Min smakebit är från sida 72:
"Vilka andra har du lagt fram din cobradorteori för?" frågade Armand Matheo.
    Det var tidigt eftermiddag och besökarna hade bjudit några av byborna på te på pensionatet. Gamache hade dragit med sig journalisten in i ett hörn där de fick prata i fred.
    "Ingen. Jag ville höra din åsikt först."
    "Bon. Låt den stanna mellan oss."
    "Varför det?"
    "Ingen särskild orsak. Jag vill bara helst få saker och ting bekräftade innan ryktena sprider sig för långt."
    "Det är bekräftat", sa Matheo och blev smått irriterad. "Det har jag ju sagt".
    "Tyvärr, monsieur - en enda persons utsaga måste alltid verifieras. Din lika väl som min."

12 kommentarer:

  1. sålde nyss vårt gamla växthus…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att detta är en annan typ av glashus.

      Radera
  2. Tack för smakebiten den här boken finns i hyllan men oläst

    SvaraRadera
  3. jag brukar hålla ögonen på Louise Penny. (är hemligt förälskad i Armand Gamache)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Armand Gamache är helt klart en av mina absoluta favoritkaraktärer.

      Radera
  4. Måste verkligen läsa vidare i serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är inte kul när man har kommit i fas heller 😳

      Radera
  5. En bra bok! Jag ser också fram mot nästa. Vi ska också få 28-29 grader. Det ser jag inte fram mot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen räknar de med att det ska stanna vid 28 här också. I en vecka i alla fall. Det ser inte jag heller fram emot.

      Radera
  6. Tyvärr inget tips jag tar åt mig då jag inte läser deckare, däremot blev jag ganska tänd på ULL! Ska kolla upp den lite närmare, Tack för smakbitar

    SvaraRadera