onsdag 14 juni 2023

Bok: Gröna, sköna vårvindar av Christoffer Holst

Författare: Christoffer Holst
Titel: Gröna, sköna vårvindar
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 302
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie:Cilla Storm 4
Förlag: Lovereads
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 24 maj 2023




Första meningen: Natten spänner mellan vår och sommar.

Baksidetext
Välkommen tillbaka till Bullholmen – där vårkänslorna blandas med ett olöst mysterium från det förflutna.

Det är maj och kriminalreporter Cilla Storm trivs med livet, även om hon är osäker på vad nästa steg för henne och pojkvännen Adam är. Bästisen Zacke är det dock värre med, han har tillfälligt separerat från Jonathan och får låna Cillas kolonistuga på Bullholmen för att vila upp sig.

På samma ö befinner sig mat- och vinprofilen Julia som håller på att färdigställa sin bok. Men en kväll när hon ser över till grannhuset på andra sidan viken blir hon vittne till något hemskt. Något som visar sig ha rötter i ett femtio år gammalt, olöst mord ...

Min kommentar
Gröna, sköna vårvindar är den sista delen om Cilla Storm i den kanske lite märkliga genren mysdeckare. En kombination som fungerar överraskande bra, åtminstone i händerna på Christoffer Holst. Den här boken såg jag verkligen fram emot att läsa en jobbig vecka efter ganska många jobbiga veckor.

Mordgåtan här är nog den bästa i serien. Faktum är nog att den här delen är den bästa i serien, punkt. Jag var visserligen lite disträ när jag läste, men jag är tveksam till om jag hade lyckats lista ut alltihop annars heller. Vissa bitar gissade jag tidigt, men långt ifrån allt. Ett tips är att läsa böckerna under rätt årstid, som jag roade mig med. Jag tror att det ger en extra bra känsla.

Den här gången återvänder vi till Bullholmen, där vi började i första boken, så nu är cirkeln sluten. Här är det mer fokus på mordgåtan än på relationer. Det är helt enkelt inte lika mycket kärlek i denna som i de tidigare delarna. I mitt tycke blir det aldrig vare sig äckligt, läskigt eller blodigt. Feelgood-delen blir aldrig sötsliskig eller rosaskimrande. En perfekt balans.

Personligen så behöver jag inte speciellt detaljerad information om de återkommande karaktärerna. Detta är ju trots allt fjärde boken och jag känner dem nu, jag förstår dynamiken mellan dem. Extra roligt blir det ändå att Zacke får lite mer fokus, även om han inte mådde så bra. Mat (och vin) får också vara med, nästan så mycket att det blir en egen karaktär. Eftersom jag gillar att läsa om mat så är det ett plus.

Här är det mysiga karaktärer och mysig miljö som funkar utmärkt som fond för en mordgåta. Speciellt glad är jag över den kvinnliga vänskap som finns, den är väldigt sällsynt i böckernas värld, åtminstone i de böcker jag läser. Den här vänskapen går till och med över generationsgränserna.

Det är trist att skiljas från Cilla, Rosie, Zacke och de andra, men jag tror ändå det är bra att sluta i tid. Med Gröna, sköna vårvindar så avslutar Christoffer Holst också med flaggan i topp. Detta är ingen halvdan feelgood. Ingen halvdan deckare. Inte varken eller, utan både och. Om målet med boken är att man ska bli glad och må bra så har han lyckats.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,78 i genomsnitt (beräknat på 304 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Gröna, sköna vårvindar: Lottens bokblogg, Nilmas bokhylla och DAST Magazine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar