måndag 12 juni 2023

TV-serie: Fleishman is in trouble (2022)

Titel: Fleishman is in trouble
Originaltitel: Fleishman is in trouble
Genre: Dramakomedi
Skapad av: Michael Goldbach, Taffy Brodesser-Akner (bok)
TV-bolag: Hulu
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Claire Danes, Lizzy Caplan, Adam Brody, Josh Stamberg
Premiär: 2022-11-17
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 44-70 min
Såg den på Disney+ april-juni 2023




Handling
Äntligen fri från sitt mardrömsäktenskap är Toby Fleishman redo för ett liv med nätdejting och föräldraplikter endast på helger. Men när han optimistiskt ser på en framtid som är väldigt annorlunda än den han föreställt sig vänds hans liv upp och ner när hans exfru, Rachel, plötsligt försvinner. Medan Toby försöker ta reda på vad som hände - balanserande arbete, barn och hans nya, app-assisterade sexuella popularitet - är hans prydligt ordnade berättelse om en föraktad make hans enda tröst. Men om han någon gång verkligen vill förstå vart Rachel tog vägen och vad som verkligen hände med hans äktenskap, måste han överväga att han kanske har sett allt ur fel synvinkel från första början ...

Min kommentar
Första gången Fleishman is in trouble dök upp på min radar så var jag osäker på om jag ville se den. Sedan hörde jag en hel del bra saker om den och betyget på olika filmsajter talar ju sitt tydliga språk. Vilket bara visar att det inte alltid funkar att titta på dem.

TV-serietittandet har inte gått så bra här på sistone. Det tog en mindre evighet att se dessa ynka åtta avsnitt och det bara på grund av att den inte lockade till vidare tittning, inte på något sätt. Den är säkert riktigt rolig, om man har den typen av humor. Vilket varken sambon eller jag har. Den har sina roliga stunder, det har den, men de är alldeles för få. Jag kan sträcka mig så långt som att kalla den tragikomisk, men mest är den bara tragisk.

Det är svårt att säga vad serien egentligen handlar om, men stor vikt läggs på det här med avancemang. Både socialt och i yrkeslivet. Vad som skulle kunna hända i ett äktenskap när den ena ser klättringen som det viktigaste som finns och vill uppåt till viket pris som helst, och den andra egentligen inte bryr sig. Personligen så kunde jag inte bry mig mindre om detta, så kallade, dilemma.

Fleishamns är inga sympatiska människor. Ingen av dem. Faktum är att jag nog inte kan känna sympati med någon. Faktiskt inte någon i hela ensemblen. Alla pratar. Ingen lyssnar. Serien är i mitt tycke bäst när den fokuserar på Rachel, vilket är på tok för sällan.

Skådespeleriet är det i vilket fall inga fel på. Alla gör det här väldigt bra. Och Claire Danes ... hon är ju fenomenal på att spela kvinnor med (psykiska) problem. Kan hon spela något annat? Adam Brody har jag nog knappt sett i något sedan OC (jo, det har jag, men jag minns det bara inte). Förvirrande nog så heter hans karaktär samma här.

Kanske är jag för gammal för en berättelse som Fleishman is in trouble. Kanske kan jag bara inte relatera till dessa navelskådande medelålderskrisande självupptagna människor. Vad det än beror på så passar serien inte mig.



TV Time har serien 9,4 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,7 i genomsnitt (beräknat på 12k betyg).
Jag ger den 3,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar