fredag 2 juni 2023

Månadsbokslut maj 2023

Antal lästa böcker i maj 2023: 6

27. Ondskans innersta väsen av Luca D'Andrea
28. Elevation av Stephen King
29. Det låsta rummet av Elly Griffiths
30. Ull av Hugh Howey
31. Gröna, sköna vårvindar av Christoffer Holst
32. Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson

Sidor
Totalt lästa2083
Genomsnitt/dag67
Genomsnitt/bok347

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:1
200-299:0
300-399:4
400-499:0
500-599:1
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:0
3,5:1
4:3
4,5:1
5:1

Snittbetyg: 4,16

Serier
Ingående i serie: 3
Påbörjade serier:1
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
2

Genre
Drama: 2
Fantasy:0
Feelgood:0
Kriminalroman:2
Romance:0
Science fiction:1
Skräck:0
Thriller:1

Utmaningar
Boktolvan: 1(6/12)
Finish That Series:1(8/18)
Hyllvärmare:3(19/36)
Vi möts igen:0(3/6)

Författare
Olika författare: 6
Ej läst tidigare:2

Kvinnor: 1
Män:5
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:2
Inbunden/Kartonnage:4
Ljudbok:0
Pocket:0

Språk
Originalspråk (svenska): 2
Originalspråk (engelska):1

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:5
Streamingtjänst:1

Recensionsexemplar: 1

In/ut
Antal nykomna böcker: 9
Antal bortskänkta böcker:10

Månadens nominerade
Månadens bästa: Ull av Hugh Howey
Månadens överraskning: Ull av Hugh Howey
Månadens besvikelse: -
Månadens roligaste: Gröna, sköna vårvindar av Christoffer Holst
Månadens mysigaste: Det låsta rummet av Elly Griffiths
Månadens otäckaste: Ull av Hugh Howey

Kommentar:
Det blev oväntat bra läsning i maj. Åtminstone när det kommer till betygen. Antalet sidor var förfärande lågt, men det fortsatte att hända alldeles för mycket i livet för att jag skulle kunna fokusera på att läsa. En annan anledning var att en vecka typ gick bort, eftersom vi var på semester. Inte lässemester, utan upplevelsesemester. Betygssnittet, 4,16, är det högsta sedan jag började anteckna det. Årets första fullpoängare blev läst och det var inte alls den jag trodde att det skulle vara.

Tre av böckerna (Griffiths, Holst, Howey) ingår i serier. Endast en av dem (Howey) är första delen i sin serie. En av dem (Griffiths) finns med i min Finish That Series-utmaning och den är även den senast översatta. Ytterligare en (Holst) är den senast utgivna. En Boktolva (Howey) blev det också. Jag ligger fortfarande före i samtliga utmaningar.

Även den här månaden läste jag tre hyllvärmare och två av dem har varit med i Hett i hyllan. Jag ligger stadigt före även i min läsning av hyllvärmare, både det officiella (36) och det inofficiella (43) målet. Ett enda recensionsexemplar läste jag.

Eftersom min födelsedag är i maj så blev det en hel del nytt. Jag fick sju böcker i present. Ytterligare två kom som recensionsexemplar, varav en var en överraskning. En födelsedag innebär inte bara en massa nytt, utan då ges det även bort en del. Tio stycken hittade ett nytt hem. Minus en blir totalen för maj alltså.

Om månadens bästa: Vilken annan månad som helst så skulle Lova mig tystnad ha blivit bäst, men nu råkade jag ju läsa Ull också.
Om månadens överraskning: Jag hoppades ju att Ull skulle vara bra, men den var betydligt bättre än så.
Om månadens besvikelse: Inte en enda besvikelse.
Om månadens roligaste: Gröna, sköna vårvindar var rolig, emellanåt.
Om månadens mysigaste: Det kan vara märkligt att välja Det låsa rummet här, men det är mysigt att hänga med Ruth och gänget.
Om månadens otäckaste: Ull får vinna även den här avdelningen, bara för att det där skulle ju faktiskt kunna hända.

2 kommentarer:

  1. Ja månadens bästa var verkligen en överraskning ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite jobbigt att det blir så där, med två riktigt bra böcker samma månad, men vad ska man göra 😳

      Radera