onsdag 31 maj 2023

Bok: Elevation av Stephen King

Författare: Stephen King
Titel: Elevation
Genre: Drama
Antal sidor: 160
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Elevation
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Simon & Schuster
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 8 maj 2023




Första meningen: Scott Carey knocked on the door of the Ellis condo unit, and Bob Ellis (everyine in Highland Areas still called him Doctor Bob, although he was five years retired) let him in.

Baksidetext
Although Scott Carey doesn’t look any different, he’s been steadily losing weight. There are a couple of other odd things, too. He weighs the same in his clothes and out of them, no matter how heavy they are. Scott doesn’t want to be poked and prodded. He mostly just wants someone else to know, and he trusts Doctor Bob Ellis. In the small town of Castle Rock, the setting of many of King’s most iconic stories, Scott is engaged in a low grade—but escalating—battle with the lesbians next door whose dog regularly drops his business on Scott’s lawn. One of the women is friendly; the other, cold as ice. Both are trying to launch a new restaurant, but the people of Castle Rock want no part of a gay married couple, and the place is in trouble. When Scott finally understands the prejudices they face—including his own—he tries to help. Unlikely alliances, the annual foot race, and the mystery of Scott’s affliction bring out the best in people who have indulged the worst in themselves and others.

Min kommentar
Det är oerhört sällan som jag nöjesläser på engelska. Kanske sker det ungefär en gång vart femte år. För mig är att läsa på engelska alldeles för förknippat med jobb, eftersom nästan allt jag läser för jobbet är på engelska. Ibland måste man dock göra ett undantag. Som när en av favoritförfattaren Stephen Kings böcker inte har översatts. Som Elevation.

Egentligen var det rena turen att jag hann läsa denna. Jag råkade se att den skulle försvinna från Storytel 14 maj och då var vi redan i början av månaden. Först hade jag tänkt lyssna (det är King själv som läser), men det blev e-boken i stället. Ljudboken är i alla fall inte ens fyra timmar. En kortroman kan man kanske kalla det, men en historia på runt 160 sidor är ju, i Kings universum, att betrakta som en kort notis.

Någon skräck är det absolut inte, även om den faktiskt vann Goodreads Choice Award för Best Horror 2018. I stället är den nästan lite feelgoodig, med inslag av drama och en liten nypa övernaturligt. Personligen så skulle jag vilja kalla den för en metafor (som ju inte är en genre), för vad är dock lite oklart. Kanske för världen, i det stora hela.

Som vanligt så väjer inte King för att beskriva världen som den ser ut. Även om sanningen ibland känns lite som en för trång tröja. Jag tycker den här historien är mycket insiktsfull. Lite Trump-skämt får man på köpet också.

Det är inte många karaktärer här och vi får egentligen inte veta mycket om någon. Bara var de är just nu. Jag tycker det är ett riktigt bra val av King, när han låter allt annat vara höljt i dunkel. Vi behöver inte mer än så.

Elevation påminner lite om Thinner (Förbannelse), men utan förbannelse och det ondskefulla. Kanske förstår jag inte riktigt vad den käre King vill säga med den här berättelsen, den är onekligen öppen för tolkning. Min blir att vi alla tyngs ner av fördomar och andras förväntningar på oss. Om vi gör oss av med dem så blir vi viktlösa. Oavsett så är den bra.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,65 i genomsnitt (beräknat på 121 041 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Elevation: med näsan i en bok, följeslagarna och Läsa & lyssna.

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag pepp på att plocka upp den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju, ovanligt nog för King, väldigt tunn och snabbläst.

      Radera