söndag 28 maj 2023

Smakebit på søndag: Lova mig tystnad

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen har det inte blivit speciellt mycket läst. Vi har haft kalas här för jag fyllde år i torsdags 🙂 Mamma och syster har varit här sedan i fredags och det är alltid lika roligt att få träffa dem ett längre tag. Veckan blev riktigt jobbig, mentalt. Det var ju den där andra grejen som tog musten ur mig för någon vecka sedan. Även denna fick ett bra avslut och på min egen födelsedag skrev jag på för ett nytt jobb.

Nu har jag äntligen påbörjat den där boken som har lockat i ett par veckor. Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson. Det är nästan med skräckblandad förtjusning som jag börjar läsa en bok av honom. Förväntningarna är ju skyhöga och hittills har han alltid lyckats, minst, leva upp till dem. Jag hade förhoppningar om att läsa den här boken i Trelleborg, där den utspelar sig, men det har helt enkelt inte funnits tid till ett besök där.

Min smakebit är från sida 145:
Linda körde hem Amanda till Stavstensudde eftersom paret Kekkonen inte var i körbart skick och hennes storasyster Isabella spelade fotbollsmatch.
    De sa inte mycket till varandra i bilen.
    Hon hade missbedömt Amanda Kekkonen. Naturligtvis borde hon ha anat oråd redan när hon fick kännedom om de där nakenbilderna som florerade på nätet. Amanda hade problem. Dessutom verkade hon ha en sällsynt förmåga att skapa nya sådana.

18 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott! Verkar vara en lite läskig spännande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Läskig skulle jag inte kalla den, det är mer familjedrama än något annat egentligen.

      Radera
  2. Så bra bok! Grattis i efterskott, både på födelsedagen och till nytt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Äntligen kände jag att jag kunde fokusera på boken 🙂

      Radera
  3. Mattias Edvardsson har jag sagt att jag vill läsa, men det har inte blivit så än. Tack för smakbiten och grattis i efterskott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du måste prova någon av hans böcker.

      Radera
  4. Grattis i efterskott, jag hoppas den boken kommer som Bookiebok (prenumerationstjänst) för juni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den borde väl dyka upp där, typ alla läser den ju nu 🙂

      Radera
  5. Grattis i efterskott på födelsedagen och grattis till nya jobbet! Edvardssons bok ska jag absolut läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Denna är minst lika bra som hans andra.

      Radera
  6. grattis till nytt jobb och födelsedag. har läst en titel av den här författaren och den tyckte jag mycket om. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har läst i stort sett alla hans böcker och gillat dem allihop 🙂

      Radera
  7. Härligt att du fick belöning i form av efterlängtad bokläsning efter jobbiga saker. Grattis i efterskott från mig med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst känns det som en belöning 🙂 Tack!

      Radera
  8. Jag har förstått att författaren är i ropet. Grattis till både födelsedag och nytt jobb. Och tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och han är värd all uppmärksamhet.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Inte läst något av författaren och antar att jag därmed missat något väsentligt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker han är väldigt bra i alla fall 🙂

      Radera