lördag 13 maj 2023

Bok: Himmel över Alaska av Kristin Hannah

Författare: Kristin Hannah
Titel: Himmel över Alaska
Genre: Drama
Antal sidor: 541
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The great alone
Översättare: Camilla Jacobsson
Serie: -
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2019
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 19 april 2023




Första meningen: Den våren föll regnet i kraftiga vindbyar som fick takpannorna att skallra.

Baksidetext
Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken – så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen.

Min kommentar
För nästan exakt tio år sedan läste jag en bok av Kristin Hannah, som jag inte gillade speciellt mycket. Under åren som gått så har jag sett att många ändå gillar hennes böcker och när sambon hittade Himmel över Alaska i bokhyllan på jobbet (där de fick plocka med sig, om de ville) så sa jag till honom att ta den. Just den verkade många tycka om. I år fick hon vara med i min Vi möts igen-utmaning.

Jag har så länge jag kan minnas varit lockad av Alaska och jag kan inte påstå att den lockelsen blev mindre efter att ha läst den här boken. Tvärtom, faktiskt. Naturen är en minst lika viktig karaktär som människorna och här kryllar det av otroliga miljöbeskrivningar. Om jag hade haft obegränsat med semester så skulle jag omedelbart bokat den där resan som jag har kikat på så många gånger. En sak som jag ställer mig lite frågande inför är att det görs så stort nummer av de långa och mörka vintrarna. Homer, staden som ligger i närheten, ligger på 59:e breddgraden. Då hamnar man ungefär i höjd med Stockholm. Efter lite googling så verkar vädret vara i det närmaste likvärdigt. Kanske måste man vara amerikan för att tycka att det är svårt att leva med.

Ett av mina stora problem med den förra boken jag läste av henne var att hon verkligen utnyttjade det här med att trycka på "rätt" knappar. Ofta. Det är något jag ogillar väldigt mycket, eftersom jag känner mig manipulerad då. Det blir så otroligt amerikanskt och dramatiskt, ofta lämnar det bara en fadd smak i munnen. Historien hade klarat sig utmärkt utan det. Den har tillräckligt med substans och är helt klart tillräckligt hemsk. Faktum är att jag nog blir lite avtrubbad av alla hemskheter som händer och jag kan inte ta till mig allt.

Det känns som att relationerna är trovärdigt beskrivna. Kanske är det lätt att fördöma mamma Coras oförmåga att lämna sin man Ernt, men jag tror att det kan vara svårt att se det onormala när man är mitt i det. Gränserna flyttas hela tiden och till slut blir det liksom normalt. Det är i alla fall mycket komplexa relationer i den familjen. Det gör på riktigt ont i hjärtat av att läsa hur de behandlar Ernt med silkesvantar, hur de smyger omkring i hörnen och tassar på tå för att inte reta upp honom. Ingen ska behöva ha det så.

Man skulle kunna kalla den här boken för en studie i hur illa det kan gå när man inte har någon psykvård. Jag är inte jätteinsatt i hur soldaterna som kom tillbaka från Vietnam behandlades, men jag har förstått det som att det är något av en skamfläck i den amerikanska historian. Här är det dessvärre också så att sjukdomen förstärks av andra människor, som uppmuntrar sjuka tankemönster. Foliehattar, konspirationsteoretiker och fanatiker gör mig alltid rädd. Det är nästan det som skrämmer mig mest och här finns det några av den sorten. De är så otroligt passionerade i sin tro. Tänk om de hade lagt den energin på något vettigt.

Kristin Hannah förvaltar sin andra chans ganska väl med Himmel över Alaska, även om jag tycker att boken ofta balanserar på det alltför sentimentalas gräns och ibland tippar det över på fel sida. Allra värst blir det de sista 150-200 sidorna eller så, då blir det på tok för tårdrypande. Utan det så hade det här varit en riktigt bra historia. Här visas i alla fall mänsklighetens bästa och värsta sidor.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,39 i genomsnitt (beräknat på 637 998 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Himmel över Alaska: Lottens bokblogg (engelsk upplaga), Bokstunder och Barnboksbloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar