söndag 16 april 2023

Smakebit på søndag: Himmel över Alaska

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en kort vecka och jag kan inte låta bli att tycka att alla veckor borde vara max fyra arbetsdagar lång. Våren har kommit hit, på riktigt, och alla vårblommor verkar vara igång. Träden börjar också bli gröna. De små är det redan. Tyvärr blir det ju pollen då, men det får man leva med.

Jag har börjat läsa den sista planerade boken för april. Den är ganska tjock så det kommer nog att ta en vecka att ta sig igenom den. Himmel över Alaska av Kristin Hannah får man nog betrakta som hennes andra chans. För tio år sedan (😲) läste jag hennes Den frusna trädgården, som jag inte alls gillade, och sedan dess har jag undvikit henne. Så här långt så tror jag att hon har förvaltat sin andra chans på ett bra sätt.

Min smakebit är från sida 211:
Sjuttonåriga Leni körde obehindrat skotern i det tunga snöfallet. Hon var alldeles ensam här ute, i det öppna vinterlandskapet. Pannlampans smala ljusstråle hjälpte henne att hitta vägen i mörkret som dröjde sig kvar innan gryningen, och ledde henne ut på vägen till den gamla gruvan. Efter lite mer än en kilometer förvandlades vägen till en led som slingrade sig fram, uppåt, neråt. Den än så länge tomma plastpulkan bakom henne slog mot snön, men hon hoppades att den snart skulle tyngas ner av hennes senaste byte. En sak hade pappa haft rätt i: Leni hade lärt sig att jaga.

18 kommentarer:

  1. denna har jag funderat läsa, tack för påminnelse.

    SvaraRadera
  2. Den här har jag läst. Blir spännande att se vad du tycker sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt så gillar jag den 🙂

      Radera
  3. Att ge sig ut i ett ödsligt vinterlandskap är inte något som lockar mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så underlig att jag faktiskt känner mig lockad av det 🙂

      Radera
  4. har hittills inte läst något av denna produktiva författare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst Nattvägen som jag gillade.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Riktigt bra bok. Håller med dig om att alla veckor borde vara kortveckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den höjer mitt blodtryck och det brukar egentligen vara ett bra tecken.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Inte läst något av den författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna skulle jag nästan våga rekommendera redan nu.

      Radera
  8. Jag tycker man stöter på den här författaren lite nu och då. Jag har bara läst en bok, Viskar ditt namn, och det var för över tjugo år sedan! (var tvungen att konsultera mitt bokarkiv). Hoppas den smakar, säger som du, kanske borde man ge henne en ny chans. Tack för smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, tjugo år ... Jag visste inte att hon har skrivit så länge. Tycker nog att hon har förvaltat sin andra chans ganska väl. Så här långt.

      Radera
  9. Jag som ändå haft lov håller verkligen med om 4-dagarsveckor. På en vanlig helg är jag bara dödstrött på fredagen, helt overksam och dum i huvudet under lördagen och sen på söndagen börjar jag vakna till plus att man då får panik över allt som ska hinnas med innan måndag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit värre för varje år, tycker jag. Återhämtningen tar bara längre och längre tid. Din analys är nog en av de bättre jag har hört 🙂 Dödstrött, dum i huvudet, panik ...

      Radera