måndag 3 april 2023

Film: Your place or mine (2023)

Titel: Your place or mine
Originaltitel: Your place or mine
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Aline Brosh McKenna
Manus: Aline Brosh McKenna
Skådespelare: Reese Witherspoon, Ashton Kutcher, Zoe Chao, Theo Martin, Wesley Kimmel
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på Netflix 3 mars 2023





Handling
Debbie och Peter är bästa vänner och varandras totala motsatser. Hon längtar efter rutin med sin son i LA och han trivs med förändring i NY. När de byter hus i en vecka upptäcker de vad de tror att de vill kanske inte är vad de verkligen behöver.

Min kommentar
Det var dags att utse fredagsfilmen och jag handplockade två som sambon fick välja mellan. Hans val föll på Your place or mine, en film som jag först tvekade om jag verkligen ville se (betygen är ganska låga), men så var det någon som skrev positivt om den på Instagram. Mer behövs egentligen inte för mig. Ibland är jag glad för det. Som nu.

Den här filmen är otroligt förutsägbar, redan från start vet man hur det ska sluta. En romantisk komedi som man inte kan gissa slutet på inom max tio minuter (högt räknat) har misslyckats. Enligt mig. Det är ju precis vad jag vill ha när jag tittar på den här typen av film. Däremot så har jag nog aldrig tidigare sett en romantisk komedi där det presumtiva paret knappt har en enda scen ihop.

Nog för att jag gillar båda huvudpersonerna, men den som blir min favorit är Minka. Alla behöver en Minka i sitt liv, är jag beredd att påstå efter att ha sett den här filmen. Böcker spelar också en roll i handlingen, vilket gör den i det närmaste oemotståndlig. Jag gillar speciellt kommentarerna om de färgsorterade böckerna i hyllan. Favoritscen blir på rullbanden på flygplatsen. Hysteriskt roligt. Dessutom har nog den här filmen den mest logiska och minst krystade anledningen till den obligatoriska dippen som jag har sett på länge. Om inte någonsin.

Jag gillade faktiskt detta mer än vad jag trodde och hoppades. Det är mysigt, underhållande och roligt. Jag skrattar flera gånger. Den får mig att må bra. Förutom när det handlar om hur mamma Debbie behandlar sin son Jack. Stackars barn. Mitt hjärta blödde för honom och det var nog det som satte djupast spår i mig. Tack och lov så kom Peter till Jacks räddning.

Ett tips till dig som inte gillar romantiska komedier, som brukar spy din galla över förutsägbarhet och annat: Se inte Your place or mine. För det är nämligen precis vad du får då. Själv är jag glad för att genren verkar återhämta sig och på väg att bli som den var när den var som bäst.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 58 784 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 24 880 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Den här har vi också sett, tyckte den var riktigt charmig (var också skeptisk innan). Böckerna och färgsorteringen skrattade vi gott åt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt positivt överraskad, den var mycket bättre än vad jag förväntade mig. Och färgsorteringen 😁

      Radera