tisdag 11 april 2023

Tisdagstrion: Bok av författare från ett land som börjar på bokstaven S

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Bok av författare från ett land som börjar på bokstaven S

Spännande tema! Det finns ju två uppenbara länder, i alla fall för mig som läser mycket från Sverige och Storbritannien, men dem tänker jag faktiskt undvika helt.

1. Nuruddin Farah kommer från Somalia och har skrivit Dolda i det fullt synliga. Han har visserligen levt i exil i många år, men det verkar som att han fortfarande räknas som en somalisk författare. Annars bor han numera i Sydafrika, som ju också passar in. Boken utspelar sig i alla fall i Somalia.

2. Deon Meyer är från Sydafrika och alla hans böcker utspelar sig där, tror jag, så även Devils Peak. Detta är tredje delen om Tobela Mpayipheli och även första om Benny Griessel.

3. Dolores Redondo är från Spanien och Den osynlige väktaren är en intressant historia som utspelar sig i Baskien. Inte en helt vanlig deckare, kan man nog säga.

24 kommentarer:

  1. intressant trio, Nuruddin Farah har jag läst och lyssnat på på biblioteket på Hisingen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande att lyssna på författare!

      Radera
  2. Jag visste inte ens att det fanns några läsvärda författare från Somalia. Tänk vad man lär sig på bokbloggarna i allmänhet och Tisdagstrion i synnerhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Somalia var ganska väl representerat den här veckan.

      Radera
  3. Deon Meyer vill jag läsa, de andra var helt nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag vill läsa mer Deon Meyer 🙂

      Radera
  4. Nya tips för mig. Nuruddin Farahs bok verkar riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt annorlunda mot det jag brukar läsa. Bara det gjorde den intressant att läsa.

      Radera
  5. har läst alla tre. Redondo har jag också med i min trio

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dina, men en annan av Nuruddin Farah. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har tydligen skrivit flera läsvärda böcker.

      Radera
  7. Tack för tre intressanta tips.

    SvaraRadera
  8. Vi har båda Nuruddin Farah idag, men olika böcker. Denna har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är dags för mig att läsa något mer av honom.

      Radera
  9. Har faktiskt inte läst någon av de tre. Blir nyfiken på den från Somalia.

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Han, och Somalia, var ett populärt val den här veckan 🙂

      Radera
  11. Redondo tycker jag låter intressant! Kul med en deckare från Spanien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det händer ju inte speciellt ofta att man läser en deckare från Spanien.

      Radera
  12. Inte läst någon av dina, men jag är lite nyfiken på Nuruddin Farah.

    SvaraRadera