onsdag 12 april 2023

Bok: Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson

Författare: Karin Alfredsson
Titel: Skrik tyst så inte grannarna hör
Genre: Drama
Antal sidor: 363
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 mars 2023




Första meningen: Redan vid soluppgången var det varmt.

Baksidetext
Allt kommer att ordna sig. Roger är omtänksam och uppvaktande och har vigt sitt liv åt att hjälpa afrikanska kvinnor ur fattigdom. Han ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne, att hon är hans. Du kanske ska flytta med till Afrika? Rogers erbjudande blir lösningen på den ekonomiska knipa Ellinor har hamnat i. Hon lämnar frisörsalongen och Stockholm och flyttar med till Zambia.

Efter ett liv i fattigdom i Lusakas slumområden får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Siame är välklädd, snäll mot barnen och har en tjänstebostad hos svenska ambassadens biståndsråd. En riktig bostad. Med en dörr som går att låsa. Allt kommer att ordna sig.

Min kommentar
Det var ganska många år sedan jag senast läste något av Karin Alfredsson. Hennes böcker om läkaren Ellen Elgs arbete runt om i världen har varit riktigt bra. Skrik tyst så inte grannarna hör släpptes redan 2017 och hör inte till den serien, utan den är helt fristående. Den har stått i hyllan i fem år, men nu tyckte jag att det räckte och tog med den i min Vi möts igen-utmaning.

Titeln är kanske lite för avslöjande, man förstår ju vad den handlar om utan att ens öppna boken. Eftersom jag ändå hade gissat att den på något sätt skulle behandla kvinnors utsatthet, precis som alla hennes andra böcker, så spoilade den i alla fall inte det. Samma problem i två olika kulturer och världsdelar.

I samtliga böcker jag har läst av Karin Alfredsson så har ett specifikt problem haft "huvudrollen", om man kan uttrycka sig så. Här finns ingen sådan, alla problemställningar får lika mycket utrymme. Vilket gör att de alla blir biroller. Allt skrapas bara på ytan och det finns ingen tid för någon djupdykning. Det blir för ytligt.

Karaktärerna av ett liknande bekymmer. Det är ju olika personer som har de olika problemen och jag kommer egentligen inte någon inpå livet. Det är lite ironiskt att Ellinor reagerar så starkt på olika traditioner i Zambia, som vi ser som kvinnoförnedrande, men inte alls märker hur hårt hållen hon själv är. Men det är väl precis så det är, man blir hemmablind. De enda som får något djup att tala om är faktiskt de två männen; Siame och Roger. Man får följa med i deras märkliga tankar, det gör att de får substans, i takt med att deras komplexitet växer. Båda är utomordentligt duktiga på sina jobb och väldigt rättrådiga där. Vilket ju tyvärr inte följer med dem hem.

Slutet blir lite abrupt och faktiskt en aning problematiskt. Jag gillar att samtliga kvinnor reser sig till slut, men hoppsan, vad snabbt och lätt det gick. Jag får en lite dålig smak i munnen av det förenklade slutet. Om det vore så enkelt så borde ju fler kvinnor lämna sina misshandlande män. På något sätt så förminskar det problemet, även om det inte alls är intentionen. Jag föredrar att försöka se det som att det görs så enkelt för att inspirera utsatta kvinnor, som ett "titta här, så här lätt är det". Till syvende och sist så handlar det väl mest om att helt enkelt bestämma sig.

Jag vill verkligen inte påstå att jag blev besviken på Skrik tyst så inte grannarna hör, men det känns som att hela livet och vardagen har tryckts in i en och samma bok. Här finns vartenda problem man kan komma på, som kvinnomisshandel, HIV, albinos, biståndsproblematik, miljöförstöring, vidskepelse, ojämlikhet och förmodligen några till. Visst består ett vanligt liv av allt det, men det blir helt enkelt för mycket när det ska rymmas på lite drygt 350 sidor i en bok.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,44 i genomsnitt (beräknat på 367 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Skrik tyst så inte grannarna hör: En Lundabos betraktelser, Ewelinas bokblogg och Bloggbohemen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar