söndag 23 april 2023

Smakebit på søndag: De rättrådiga

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En jobbig vecka är slut, det har hänt otroligt mycket och faktiskt bara saker som kan få omvälvande och positiva resultat. Det återstår att se. Nu har jag också bara en vecka kvar att jobba, sedan har jag semester och sticker till Italien. Äntligen!

Eftersom april-planeringen var färdigläst så fick jag försöka hitta något på "fri hand", kan man väl kalla det. Det blev De rättrådiga av Tinna Lindberg, som är första delen om diplomaten/ambassadören Linnea Bielke. En tråd i historien är flygkraschen i dåvarande Nordrhodesia 1961, där FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld omkom.

Min smakebit är från sida 224:
    "Om nu Alice Lalande beskrev att hon sett män som burit uniform, tror du det kan gå att ringa in vilket lands soldater det skulle röra sig om?"
    "Bra fråga", sa Barbro. "Det finns flera rapporter som visar på ökad närvaro av legosoldater i gränsområdet mellan Katanga och Nordrhodesia, bara några dagar före flyghaveriet. På den tiden såg alla militära grupperingar i området till att hålla sig med legosoldater. Utbrytarprovinsen Katanga satte upp en armé med belgiska legosoldater, Nordrhodesia hade en med sydafrikanska och säkert en del franska främlingslegionärer som stridit i Alger. De hade alla starka intressen att motarbeta den avkoloniseringspolitik som Hammarskjöld drev."

20 kommentarer:

  1. har väl aldrig planerat min läsning, försöker hinna lämna tillbaka biblioteksböcker, Tinna Lindberg verkar vara kunnig i det hon skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi är ju alla olika och gör på det sätt som passar oss själva. Tinna Lindberg verkar veta vad hon skriver om ja, vilket också kan vara en risk när man skriver en bok. Den kan lätt bli full av saker som inte betyder något för den som inte jobbar inom UD.

      Radera
  2. Italien låter underbart! Intressant smakbit, tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas det. Vi har väntat på den här resan i tre år.

      Radera
  3. Det låter som en bra vecka! Själv har jag haft en skitvecka ;-) Boken är jag nyfiken på, den står ju här hemma i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så tråkigt när veckorna är skit. Min vecka kan i alla fall få positiva resultat, även om den har varit utmattande.

      Radera
  4. den flygkraschen skulle en gärna vilja veta sanningen om. låter som en intressant bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att vi aldrig kommer att få veta vad som hände där.

      Radera
  5. Du verkar ha mycket spännande på gång i ditt liv, kul! Inte minst en semesterresa, vi fick ju lite vårfeeling men den är nu bortbytt till svensk april. Inte min genre av bok, jag planerar inte min läsning, men försöker variera mellan genrer och språk. Ibland blir hälften av böckerna jag tar hem från biblan olästa för att jag inte tycker om dem...femtio sidor ger jag varje bok!Tack för smakbit och ha en skön semester

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror knappt att jag någonsin har tyckt om en bok efter femtio sidor så det hade inte blivit många böcker för mig om jag gjorde så.

      Vi har haft vår hela veckan, men i dag så blev det regn och kallt. Regnet är ju bra, med tanke på pollenmängden som har legat och skräpat.

      Radera
  6. Den har jag tänkt läsa inom kort. Vad ska du läsa i Italien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Italien blir det en hyllvärmare som utspelar sig i norra Italien. Jag hade velat läsa en som utspelar sig där jag är, men den jag hittade släpps inte förrän jag har kommit hem igen.

      Radera
  7. Det är så skönt när jobbiga veckor är slut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast om det blir positiva resultat av veckans jobbigheter så kommer det att bli ännu jobbigare längre fram. Men på ett roligt sätt 🙂

      Radera
  8. Verkar vara en intressant bok. Ha det så bra i Italien!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Roligt med en resa till Italien att se fram emot så snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju säga att jag har sett fram emot den här resan i tre år så det är skönt att den är så nära nu.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Den boken lät intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många som har gillat den.

      Radera