torsdag 6 april 2023

Hett i hyllan #399

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Här är då den nästsista från bokrean 2019.
Nej, Vintereld av Anders de la Motte var inte med för några veckor sedan. Det var den andra delen som var med då, nu är det den tredje.

Det där med att inte köpa på sig hela serier utan att ha läst en enda del har ju gått så där ... Men faktum är att det inte gäller författare som jag vet att jag gillar. Som Anders de la Motte. Jag har ju läst fem av hans böcker och samtliga har fått en fyra eller högre(!) i betyg så jag är inte det minsta orolig. Den här serien utspelar ju sig dessutom i Skåne, det har inte de andra gjort. Bara det ensamt gör ju dessa bättre 😁. Nåja, första delen filmas ju nu och ska bli TV-serie så det börjar bli bråttom att läsa den i alla fall.

Så här står det på baksidan:
Lucianatten 1987 utbryter en våldsam brand i en skånsk stugby. En ung kvinna dör i lågorna, och i polisutredningen som följer ställs vänner mot varandra, förtroenden sviks och familjer splittras innan en ung mordbrännare till sist erkänner.

Trettio år senare får Laura Aulin ärva den nedgångna stugbyn av sin faster. För första gången sedan branden återvänder hon nu till trakten. Hennes närvaro rör upp känslorna, och när flera bränder anläggs blir stämningen än mer fientlig. Samtidigt börjar Laura ana att fastern kommit något på spåren före sin död, och hon tvingas ifrågasätta allt hon minns om den tragiska lucianatten. Om vinterelden som gav ärr som aldrig bleknat.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Verkar vara spännande, men jag har aldrig läst något av Anders de la Motte så jag har ingen aning om vad jag skulle tycka om boken.
    http://mosstanten.se/2023/04/06/hetti-hyllan-199-nora-webster/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst tidigare böcker av honom, men den här serien verkar vara väldigt omtyckt.

      Radera
  2. Om man inte köper på sig serien så är risken att de inte finns sen. https://eggetbok.blogspot.com/2023/04/hett-i-hyllan-153.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i det här fallet är det ju viktigt, men jag har mer och mer insett att jag faktiskt inte behöver äga alla böcker jag läser 😲

      Radera
  3. Jo, jag behöver verkligen läsa något av de la Motte. Snart. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/04/06/hett-i-hyllan-341/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju gillat alla böcker jag läst av honom, men det börjar bli dags för åtminstone första delen i den här serien.

      Radera
  4. Anders de la Motte är en författare jag har haft ögonen på men har ännu inte läst något av honom.
    Har inte läst den här heller fast jag har velat det länge
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/04/hett-i-hyllan-vecka-14-2023.html

    SvaraRadera
  5. Har läst första boken av en annan serie av författaren. Minns att jag gillade den. Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2023/04/hett-i-hyllan-v-14-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst både den serie som börjar med geim och den som börjar med MemoRandum. Bra serier båda två.

      Radera
  6. Haha, jag skrev också om att köpa hela serier utan att ha läst någon igår! https://bokdivisionen.se/2023/04/06/hett-i-hyllan-draken/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller just den här författaren så är det i alla inte som att köpa grisen i säcken. Har ju läst flera andra av hans böcker som har varit riktigt bra 🙂

      Radera