torsdag 20 april 2023

Hett i hyllan #401

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi gör ett ganska rejält kliv, till mitten av maj 2019.
Belinda Bauer är något av en favoritförfattare, men trots det så står När repet brister oläst.

Jag tycker om att läsa en författares böcker i den ordning de har kommit ut, så man på något sätt kan följa utvecklingen. Belinda Bauer var ett tag så produktiv att jag hamnade ohjälpligt efter. Nu har jag läst ikapp och har faktiskt bara denna kvar, som kom ut (i original) 2018. Vilket får mig att fundera över varför det inte har kommit något nytt från henne, men det har det ju. En bok i alla fall, som ännu inte är översatt.

Så här står det på baksidan:
"Nu är det Jack som bestämmer", sa deras mamma innan hon gick för att hämta hjälp. "Jag är strax tillbaka." Elvaårige Jack och hans två systrar sitter kvar i den kvalmiga bilen, där de småbråkar och gnäller och leker Ett skepp kommer lastat medan de väntar på sin mamma. Men deras mamma kommer inte tillbaka. Aldrig någonsin. Och Jacks och hans systrars liv förändras för all framtid.

Tre år senare vaknar den gravida Catherine While med en otäck känsla av att någon befinner sig i huset. Kort därefter hör hon ett ljud som bekräftar hennes misstankar. Catherine lyckas skrämma bort inkräktaren, men när hon återvänder till sovrummet väntar en obehaglig överraskning vid hennes säng. En kniv och ett kort meddelande: "Jag kunde ha dödat dig."

Mot bättre vetande väljer Catherine att inte polisanmäla inbrottet och hon berättar inte heller om det för sin man. Catherine blir inte kvitt oroskänslan, men har ingen aning om att hon nu dragits in i en historia som tog sin början en varm augustidag för tre år sedan, då en pojke och hans två systrar såg sin mamma för sista gången.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Men det var konstigt att hon inte berättar för sin man. Är det något i sitt liv som hon döljer för honom? Som du märker väcker boken min nyfikenhet men jag har aldrig läst något av Belinda Bauer.
    http://mosstanten.se/2023/04/20/hett-i-hyllan-201-three-classic-novels/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade berättat det så fort det bara gick. Belinda Bauer skriver väldigt bra böcker.

      Radera
  2. Den boken finns bland mina olästa också men hon har inte skrivit något på ett tag https://eggetbok.blogspot.com/2023/04/hett-i-hyllan-155.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den senaste kom 2021, så egentligen är det ju inte så längesedan, men det känns som det.

      Radera
  3. Den här har jag läst! Även hennes senaste som kom ut 2021 på engelska https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/04/20/hett-i-hyllan-343/

    SvaraRadera
  4. Namnet känns bekant men jag tror inte jag läst henne. Här är min: https://bokdivisionen.se/2023/04/20/hett-i-hyllan-vad-hon-klagar-over-nar-hon-klagar-over-hushallsarbetet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog gillat alla hennes böcker.

      Radera
  5. Den här jag läst och gillat, men här inte gillat alla av Bauers böcker. Jag har en hett i hyllan på min blogg jag med men jag har varit bortrest så du kan inte få en direkt länk men kolla på min blogg
    http://mittbokintresse.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog gillat alla jag läst av henne. Vissa lite mindre och vissa lite mer 🙂

      Radera