tisdag 4 april 2023

Tisdagstrion: Påsk

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Påsk

Jag vet inte alls hur jag ska hantera det här temat så jag bestämde mig för att det blir böcker som utspelar sig vid påsk.

1. Den grymmaste månaden av Louise Penny är tredje delen i serien om Armand Gamach. Denna fantastiska kriminalare i Montreal med omnejd och den fantastiska byn Three Pines. Några bybor bestämmer sig för att ha seans i ett övergivet hus, lagom till påsk.

2. Blodläge av Johan Theorin är tredje delen i Ölandskvartetten, som nu har blivit en kvintett. Denna är nog den svagaste av dem, men den utspelar sig kring påsk.

3. Norrskensnatten av Anna Kuru är andra delen i Kirunatrilogin och Allis ger sig ut i fjällvärlden när påsken kommer, med sin farfars gamla pimpelark. Hon fiskar och åker skidor och tittar på norrsken. Låter det inte spännande? Det är det.

18 kommentarer:

  1. inte läst dessa, tack för tips:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2023/04/pask-tisdagstrio.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Kuru tror jag att du skulle tycka om.

      Radera
  2. Blodläge har jag läst, Den grymmaste månaden har jag i min hylla på Storytel och Kuros bok har jag hemlånad från biblioteket.
    Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. Norrskensnatten vill jag läsa! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Theorin och Penny har jag läst. Kuru står på läslistan. gillade Den första frosten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då känner du ju till dem alla tre 🙂

      Radera
  5. Men attans också! Blodläge läste jag ju förra året, men inte kom jag ihåg den till trion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att komma ihåg när en bok utspelar sig, tycker jag.

      Radera
  6. Tänk, jag kom inte alls ihåg kopplingen i Norrskensnatten. Men Penny, ja, den hade vi ju båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag söker ju i bokprogrammet och det underlättar mycket när det kommer till tisdagstrion 🙂

      Radera
  7. Anna Kurus bok vill jag absolut läsa!

    SvaraRadera
  8. Theorins bok har jag läst. Kom inte ens ihåg att den utspelade sig vid påsk. Har läst första boken i Anna Kurus serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det underlättar när man man söka igenom alla baksidetexter på böcker man har i hyllan 🙂

      Radera
  9. Inte läst någon av dina, men Anna Kuru är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver precis så det passar mig 🙂

      Radera