tisdag 18 april 2023

Tisdagstrion: Resor

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Resor

Det här temat ställde till det för mig, jag visste inte alls hur jag skulle angripa det. Resultatet blev två bokstavliga och en bildlig.

1. Gullivers resor av Jonathan Swift läste jag faktiskt för bara lite drygt 20 år sedan. Boken alltså. Sagan lästes många gånger som liten. Den "riktiga" historien är inte på något sätt en barnsaga.

2. Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf kan ha en del i det här med att jag gillar att läsa. I första och andra klass hade vi världens bästa fröken. Varje morgon läste hon högt för oss och en av böckerna var denna. Naturligtvis var jag tvungen att köpa boken och läsa den, som vuxen.

3. Sista boken blir en bildlig resa, en klassresa, med Jag är Zlatan Ibrahimović av Zlatan Ibrahimović och David Lagercrantz. Jag var sannerligen inte Zlatans största fan innan jag läste den (det är jag väl egentligen inte nu heller), men han är lite lättare att förstå nu.

24 kommentarer:

  1. Gullivers resor och Jag är Zlatan har jag läst. Nils Holgersson läste min fröken för oss i tvåan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min fröken läste också den, men jag var bara tvungen att läsa den själv också 🙂

      Radera
  2. Nils Holgersson vill jag läsa om. Hoppas att jag får till det någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag tyckte den var bättre när jag gick i småskolan 🙂

      Radera
  3. Jag har med Gullivers resor i min trio också. Nej, den är verkligen ingen barnsaga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ju nästan lite förskräckt över hur mycket som skilde sig.

      Radera
  4. jag läste Gullivers resor och Nils Holgersson när jag var ganska liten. var inte jätteförtjust. boken om Zlatan har jag inte läst, men jag är lite fascinerad av honom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Zlatans bok förklarar en del om honom.

      Radera
  5. Zlatan har jag inte läst men väl de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av få böcker som jag har lyckats lyssna på.

      Radera
  6. Vilken fin trio - har fina läsminnen av alla tre!

    SvaraRadera
  7. Här har jag faktiskt läst alla tre böckerna och de är jättebra.

    SvaraRadera
  8. Bra trio! Har läst alla, väldigt olika förstås.

    SvaraRadera
  9. Jag är Zlatan var en bok som inte alls funkade för mig. De andra två är ju klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag lyssnade faktiskt på Zlatan-boken och jag gillade den. Trots att uppläsaren uttalade en del saker fel 🙂

      Radera
  10. Och för mig var det pappa som läste högt ur Nils H. Ett fint minne numera och en av de få böcker jag sparat sen barnsben!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara en vanlig bok för högläsning. Märkligt ändå vilka starka minnen man kan ha av en sådan simpel sak.

      Radera
  11. Nils Holgerssons underbara resa har jag faktiskt aldrig läst, trots att jag älskar Selma Lagerlöf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit roligt att läsa den samtidigt som man gör samma resa. På marken då 🙂

      Radera