lördag 8 april 2023

Bok: Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti

Författare: Maria Ahlqvist Ruokolahti
Titel: Bedragaren
Genre: Thriller
Antal sidor: 334
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 12 mars 2023




Första meningen: Grenar knäcktes och snö föll i stora sjok.

Baksidetext
Två unga kvinnor ska precis ta språnget in i vuxenlivet. Vägg i vägg i en betongförort utanför Göteborg blir de snart goda vänner. Men av en dem har dolda motiv.

Emma och Rebecka är lika - förvillande lika - till utseendet. Deras bakgrunder kunde däremot inte vara mer olika. Emma är arvtagare till ett av Orusts största företag, Rebecka har sedan tonåren levt utanför samhällets gräns. Båda drömmer om att bryta sig loss från de liv som format dem: Emma vill bli självständig och Rebeckas mantra är att "vägra bli en Svensson".

För att kunna förverkliga sin dröm behöver Rebecka pengar. Och det är inte ett lyckligt sammanträffande som gjort henne till granne med Emma. Rebecka vet betydligt mer om Emma än vad hon avslöjar. Men hur långt är hon, bedragaren, beredd att gå? Och hur blåögt är egentligen hennes offer?

Min kommentar
När jag letade efter bok att läsa under ett besök i Göteborg så upptäckte jag att jag verkade ha en bok på min Boktolva som utspelar sig där. Då var det ju inte ett speciellt svårt val att ta Bedragaren. Den skulle ju passa alldeles utmärkt, tänkte jag.

Detta är ju en debut och det är inte utan att det märks. Tempot är väldigt ryckigt och det blir osammanhängande när information, som inte verkar höra ihop med något, poppar upp lite varstans. Jag blir också besviken över att vi knappt befann oss i Göteborg alls. En påhittad förort var typ allt. Ja, och ett snabbt besök hos Lasse på Heden.

Boken utspelar sig 1990, närmast ett krav för den här handlingen tror jag. Inga mobiltelefoner som man alltid har med sig och inget Internet där man lätt kan kolla upp saker. Några andra tidsmarkörer hittar jag nog inte, vilket är lite tråkigt. Det är inte helt klart varför Emma och Rebecka är så lika, men en möjlig förklaring erbjuds. Den kan jag köpa. Däremot så har jag svårt att tro på att två personer är så lika att inte ens närstående kan skilja dem åt.

Emma vet jag inte alls vad jag ska säga om. Var ska man börja liksom? Det är oerhört svårt att tro att någon kan förbli så naiv och godtrogen efter allt hon utsätts för. Hon verkar ju ändå inte osmart. Rebecka är bara sjuk. Hon är alldeles för endimensionell och okomplicerad, vilket gör henne ganska ointressant.

Slutet ... ja, det blir faktiskt bara för mycket. Ibland känns det som att författare tror att en historia blir bättre ju mer man trycker in i den, men det är väldigt sällan sant, tycker jag. Jag får inte ihop allt som händer, ibland blir det nästan obegripligt. På en sida funderar Rebecka på hur hon ska rädda Emma. Bara några meningar senare så planerar hon att döda henne. Det gör i alla fall mig förvirrad. En del händelser känns för konstruerade. De är liksom bara där för att skriva till det ännu ett varv.

Jag funderade länge på vilket betyg Bedragaren skulle få och den var på väg att få ett lägre, men jag bestämde mig till slut för en trea. Den har ändå sina stunder av spänning. Det hade inte behövts speciellt många eller stora förändringar för att få detta till en riktigt bra historia. Nu var det alldeles för mycket som störde.

Goodreads hade den 2,79 i genomsnitt (beräknat på 19 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Bedragaren: Mina skrivna ord och Bokprataren.

2 kommentarer:

  1. Hm. Jag har den här i olästhyllan. Tror inte jag kommer att prioritera upp den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nej, det är roligt att ha läst den, men det är inget jag vill göra om 🙂

      Radera