måndag 3 april 2023

TV-serie: The last kingdom #3 (2018)

Titel: The last kingdom
Originaltitel: The last kingdom
Genre: Drama
Skapad av: Stephen Butchard, Ben Vanstone, Sophie Petzal, Lydia Adetunji, Bernard Cornwell (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Alexander Dreymon, David Dawson, Mark Rowley, Ian Hart, Eliza Butterworth
Premiär: 2018-11-19
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 52 min
Såg den på Netflix februari-april 2023




Handling
Kung Alfred den store har regerat Wessex i nästan trettio år. Nu är han döende och danerna vill åt hans Wessex, det rikaste saxiska kungadömet. Den berömde krigaren Uhtred, född saxare men uppvuxen hos vikingarna, blir beordrad att inleda fredsförhandlingar med danerna. Uhtreds dubbla lojaliteter gör detta svårt för honom men hans tro på kungen segrar och han går med på det bara för att bli sänd i en fälla. Mannen som kontrollerar kungen litar inte på Uhtred, danerna vill se honom död och hans enda allierade är Æthelflaed, Alfreds dotter som gått i kloster.

Uhtred blir förvisad till en fattig egendom i Mercia. Därifrån tvingas han se på när de kyrkans män som kungen omgivit sig med bedriver fredspolitik och omvändelse, alltmedan Wessex fiender växer sig starkare vid gränsen.

Min kommentar
Nu var det ju ganska många år sedan jag upptäckte serien The last kingdom, 2016 såg jag första säsongen. Sedan dröjde det ända till 2021 innan jag lyckades hitta andra säsongen att streama. Nu har Netflix helt tagit över produktionen och då är det ju betydligt lättare att hitta var man ska se den. Alltså dröjde det bara tills nu innan jag tog mig an den tredje säsongen.

Man skulle kunna tro att Netflix övertagande skulle sänka kvaliteten, men än så länge märks inget sådant. Det här är vansinnigt bra. Och då gillar jag inte när det är för många karaktärer, med på tok för invecklade relationer kombinerat med politik och maktkamp. Då förstår du kanske exakt hur bra det är. Historia kan vara intressant.

Många av händelserna är historiskt korrekta, men Uhtred själv är fiktiv. I alla fall så finns inget om honom nedtecknat. Vilket faktiskt ges en helt trovärdig förklaring. Han skulle kunna ha funnits alltså. Det tog lite för lång tid att se hela säsongen, men min hjärna orkade inte riktigt med alla dessa människor, som nästan ser likadana ut. Utom Ola Rapace (och självklart även Uhtred), som plötsligt dyker upp i rollen som Blodhår, en hyfsat stor roll. Häften av karaktärerna verkar dessutom heta något med Aethel, som jag mot slutet av säsongen upptäckte helt enkelt är ett förled, för att berätta att man kommer från en nobel familj. Det förklarar en hel del.

Det finns en del favoritkaraktärer i den här serien. Egentligen sitter jag bara och hoppas att de ska överleva. Något jag faktiskt tror att de har gjort så här långt (utom [spoiler]Alfred nu då[/spoiler]). Alfred Dreymon är helt fantastisk som Uhtred. Han är Uhtred. David Dawson är magnifik som den kloke kung Alfred. Hans fru, Aelswith, ger jag inte mycket för. Hon är en hämndlysten kvinna, som bara ser till sitt eget bästa och inte alls har samma dröm som Alfred. Dock gör Eliza Butterworth rollen som henne otroligt bra. Sonen Edward ser i alla fall ut att ha potential att bli en bra ledare.

Vissa karaktärer tar verkligen fram det allra sämsta i mig. Ibland känner jag mig oerhört mordisk. Nästan så att jag faktiskt sitter och ropar "Döda honom! Döda honom!". Något jag bestämt tror att jag nog gjorde i sista avsnittet ...

Allt känns så autentiskt i The last kingdom och det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att inte dras med. Även om serien egentligen tickar alla boxar på saker jag inte gillar. Nu hoppas jag bara att hjärnan kvicknar till så jag snart orkar se nästa säsong.



TV Time har serien 9,72 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 147 101 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar