fredag 7 april 2023

Månadsbokslut mars 2023

Antal lästa böcker i mars 2023: 7

14. Odinsbarn av Siri Pettersen
15. Blickfångarna av Mons Kallentoft
16. Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti
17. Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson
18. Emmas nya liv av Anna Alemo
19. Den barmhärtige samariten av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
20. En gnista i mörkret av Stacy Willingham

Sidor
Totalt lästa2670
Genomsnitt/dag86
Genomsnitt/bok381

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:0
300-399:6
400-499:0
500-599:0
600-699:1
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:3
3,5:3
4:1
4,5:0
5:0

Snittbetyg: 3,35

Serier
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier:2
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
2

Genre
Drama: 1
Fantasy:1
Feelgood:1
Kriminalroman:2
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:0
Thriller:2

Utmaningar
Boktolvan: 2(4/12)
Finish That Series:2(6/18)
Hyllvärmare:5(13/36)
Vi möts igen:1(2/6)

Författare
Olika författare: 8
Ej läst tidigare:4

Kvinnor: 5
Män:1
Duo:1

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 1
E-bok:0
Inbunden/Kartonnage:6
Ljudbok:0
Pocket:0

Språk
Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:7
Streamingtjänst:0

Recensionsexemplar: 2

In/ut
Antal nykomna böcker: 4
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Den barmhärtige samariten av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
Månadens överraskning: En gnista i mörkret av Stacy Willingham
Månadens besvikelse: Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti
Månadens roligaste: Emmas nya liv av Anna Alemo
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Det kan tyckas att det blev många sidor lästa i mars, men sanningen är ju egentligen den att några hundra av de sidorna lästes redan i februari, men så kan det bli ibland. Jag är väl nöjd med mängden, även om jag längtar tillbaka till den tid när jag läste mycket mer. Betygssnittet är jag dock inte nöjd med. 3,35 är faktiskt ganska dåligt, knappt godkänt. En enda fyra.

Fyra av böckerna (Pettersen, Alemo, Kallentoft, Börjlind) ingår i serier. Två av dem (Pettersen, Alemo) är första delen i sin respektive serie. Det är oklart om jag kommer att fortsätta läsa någon av dem. De två andra (Kallentoft, Börjlind) är senaste delen i sin respektive serie. I Börjlinds fall stämmer detta bara i några veckor till. De två är dessutom med i min Finish That Series-utmaning. Två Boktolvor blev det också (Pettersen, Ahlqvist Ruokolahti). En Vi möts igen hanns också med (Alfredsson). Jag tror att detta gör att jag nu ligger före i samtliga utmaningar.

Fem av böckerna var hyllvärmare och två av dem har gjort framträdanden i Hett i hyllan. Jag ligger ganska långt före både mitt officiella (36) och mitt inofficiella (43) årsmål när det gäller hyllvärmare. Två recensionsexemplar hann jag också läsa.

I mars anordnades något så ovanligt och roligt som ett bokevent där jag bor. Skånska deckarmässan. Det hade kunnat gå betydligt sämre med bokinköpen på den, men det blev bara två. Ytterligare en bok köpte jag själv och så kom ett överraskande recensionsexemplar, som redan är läst. Inga böcker fick flytta härifrån.

Om månadens bästa: Den barmhärtige samariten blev ett enkelt val, jag hade ju bara en enda fyra.
Om månadens överraskning: Jag var inte så glad i En gnista i mörkret, efter de första två tredjedelarna. Den sista tredjedelen blev dock en riktigt snygg upphämtning.
Om månadens besvikelse: Den här var svår, men jag väntade mig betydligt mer av Bedragaren.
Om månadens roligaste: Den enda boken som lockade till skratt var Emmas nya liv.
Om månadens mysigaste: Nää, det var inget mysigt alls.
Om månadens otäckaste: Inte heller var det någon bok som var riktigt otäck.

2 kommentarer:

  1. Det låter ju som om En gnista i mörkret kan vara något ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör ju till det lilla fåtalet som inte tokälskar så egentligen ska du kanske inte bry dig så mycket om vad jag tycker 🙂

      Radera