söndag 9 april 2023

Smakebit på søndag: Badhytten

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En härlig påskhelg och trots att det är söndag så är det en ledig dag till att njuta av innan det är dags att gå tillbaka till det lilla ekorrhjulet. Vi stack iväg på en hotellweekend till Skanör under några dagar. Det gäller att passa på att besöka det stället innan alla (andra) turister dyker upp. Där är väldigt fint och mysigt. Om man slår upp ordet pittoreskt i en ordbok så finns det nog en bild på Skanör där.

Boken jag läste under helgen utspelar sig i ... *drumroll* ... Skanör 🙂 Badhytten av Christina Olséni och Micke Hansen är första delen i Mord i Falsterbo. Jag hade redan lagt till den på min läslista (det gjorde jag direkt när vi bokade Skanör) när den här duon gästade Deckarmässan i Skåne för några veckor sedan. Jag kan bara säga att jag blev ännu mer sugen på att läsa den efter att ha lyssnat på dem. Jag läste visserligen ut den igår, men det blir ändå en smakebit ur den.

Min smakebit är från sida 536-537 i e-boken:
Egon cruisade i makligt tempo Hamnvägen ner. Han vevade ner fönstret och sommarvinden fläktade behagligt. En vilsen fluga gjorde en snabbvisit i Bentleyn innan den surrade vidare ut mot friheten. På fotbollsplanen som han passerade på vänster sida pågick en match, och med tanke på att några av barnen sprang med armarna i luften var det uppenbart att det ena laget precis gjort mål. Längre fram på höger sida stod badhytterna på rad. Han hade alltid tyckt att dessa var lite märkligt placerade med tanke på att de låg en bit från havet. Han föredrag själv badhytterna på södra sidan om hamnen, speciellt de som var placerade uppe i sanddynerna. För många år sedan hade han och Ragnar transporterat dit en egen badhytt. Den fick stå i tre veckor innan en vresig och uppblåst badkärring ringde kommunen och anmälde den som svartbygge. Kommunen hade gått på hennes linje och forslat bort badhytten och det hade inte blivit av att skaffa någon ny.

18 kommentarer:

  1. Uppblåsa badkärringar är inte att leka med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tack och lov så får man aldrig träffa henne 🙂

      Radera
  2. har aldrig haft badhytt men verkar mysigt... sett dock ett brittiskt mord i ett.... 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade kunnat tänka mig en badhytt 🙂

      Radera
  3. Har aldrig varit i Skanör, men det låter onekligen fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt fint där, med fina promenadvägar.

      Radera
  4. Tack för smakebiten den har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den överraskande mycket.

      Radera
  5. Finns alltför mycket uppblåsthet här i världen. Tack för smakbit. Bestämt läst ett par böcker av denna författarduo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror minsann att jag måste fortsätta läsa den här serien.

      Radera
  6. Haha, ja det är ju inte riktigt min genre, hade hellre själv tagit en tur till Skanör, så jäklar långt från Dalarna bara...tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en bit, men jag skulle säga att resan är värd det 🙂

      Radera
  7. känner igen författarparet, men jag har inget läst av dem. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var oväntat bra, men det kan ju ha berott på att jag läste den på rätt ställe.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Jag känner igen författarna men har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har ju skrivit ganska många böcker ihop nu.

      Radera
  9. Jag har för mig att jag varit på Skanör men minns inte säkert. Falsterbo och hästtävlingarna har jag dock besökt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falsterbo och Skanör är ju typ samma sak, gränsen mellan dem syns nog egentligen inte.

      Radera