måndag 22 maj 2023

Film: Brittany runs a marathon (2019)

Titel: Brittany runs a marathon
Originaltitel: Brittany runs a marathon
Genre: Dramakomedi
Regissör: Paul Downs Colaizzo
Manus: Paul Downs Colaizzo
Skådespelare: Jillian Bell, Michaela Watkins, Utkarsh Ambudkar, Lil Rel Howery, Micah Stock
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA, Kanada
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime 21 april 2023





Handling
Rolig, utåtriktad och alltid redo för en trevlig tid, New York-bon Brittany Forgler är allas bästa vän -- utom kanske sin egen. Som 27-åring kommer hennes hårda festande, kroniska undersysselsättning och giftiga relationer ikapp henne, men när hon besöker en läkarmottagning för att försöka få tag på lagligt amfetamin, får hon ett recept som hon aldrig ville ha: Bli frisk.

Brittany är för pank för ett gym och för stolt för att be om hjälp, men inser att hon måste göra något. Hon tar helt enkelt kontroll över sitt eget liv - ett kvarter i taget.

Min kommentar
Den här fredagen hade jag jättestora problem att välja film. Jag visste inte ens vilken typ av film jag var på humör för och ingen poppade ut när jag letade och letade i våra listor. Till slut tyckte jag att den där, lite äldre filmen, Brittany runs a marathon, såg mest lovande ut.

Löpning är inte ett av mina intressen så jag var lite orolig för att det skulle bli för mycket av det, men den biten fungerade oväntat bra. Jag var också an ning rädd för att det skulle bli en massa shame-blaming, men det handlade det inte alls om. Inga moralpredikningar heller. På det viset är filmen befriande oamerikansk. När jag skulle skriva ihop det här inlägget upptäckte jag att filmen baseras på en verklig historia, en verklig Brittany, som gjorde den här resan.

Brittany är en smart och rolig person. Hennes enda fel är att hon länge omgett sig med fel personer. Det är väldigt svårt att inte tycka om henne, trots allt. Hennes kompis Gretchen ... not so much. Med sådana vänner behöver man faktiskt inga fiender. Brittanys resa till självinsikt var berörande, på många sätt. Jag blir engagerad, jag bryr mig. Jag vill att det ska gå bra. Jag hejar helt enkelt på Brittany.

Humorn passar mig väldigt bra och jag gillar verkligen det förhållandevis osentimentala sättet att berätta om ett mycket känsligt ämne. För visst är det ju så att "det vackra folket" behandlar tjocka personer, i allmänhet, illa och i synnerhet tjocka kvinnor. Små sidoscener berättar så otroligt mycket.

Jillian Bell trodde jag inte att jag hade sett i något innan, men hon har faktiskt varit med i en del som jag har sett. Hon är i alla fall mycket bra och hon förtjänar helt klart fler, större och bättre roller.

Brittany runs a marathon får mig att må bra. Kanske inte så mycket i början, men utfallet är upplyftande. Det är en ärlig film som är mycket bättre än vad jag egentligen förväntade mig.



Letterboxd hade den 3,2 i genomsnitt (beräknat på 35 406 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 21 022 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar