måndag 1 maj 2023

Film: Murder mystery 2 (2023)

Titel: Murder mystery 2
Originaltitel: Murder mystery 2
Genre: Komedi
Regissör: Jeremy Garelick
Manus: James Vanderbilt
Skådespelare: Jennifer Aniston, Adam Sandler, Mark Strong, Mélanie Laurent, Kuhoo Verma
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 90 min
Serie: -
Såg den på Netflix 31 mars 2023





Handling
Nick och Audrey försöker få sin detektivbyrå att komma igång ordentligt, men allt går på tomgång. Även deras äktenskap. Som en gåva från himlen kommer ett samtal från Maharajan. Han bjuder in dem på sitt bröllop, på sin alldeles privata ö. Väl där hamnar de återigen mitt i ett brott som behöver lösas.

Min kommentar
Förra veckan klagade jag på att det ibland är otroligt svårt att välja fredagsfilm. Den här gången är det precis tvärtom. Ibland väljer sig själva, kan man nog säga. Redan när jag fick första mejlet, om att Murder Mystery 2 var på gång, bestämde jag att den fredagen skulle vi titta på den.

Filmen påminner lite om den senaste Knives out, men mer hysterisk. Och utan intelligensen. Här är det mer pang-på-rödbetan som gäller. Det händer något mest hela tiden. Och fort går det. Här finns i stort sett allt. Till och med lite Bollywood-känsla.

Inte speciellt långt in i filmen kommer en scen som är så usel att den fick mig att fundera på att stänga av. Det var nästan som att sitta på Falkenbergsrevyn (inget ont om den, men det är inte min grej) när man utsattes för allt springande i dörrar. Det tog sig dock, men jag fick ju förstås också byta mindset till "tittar-på-fars". Humor är bland det svåraste man kan göra och det här är inte riktigt min typ av humor. Skämten är ungefär på samma nivå som i första filmen och det blir för hysteriskt för mig. Ibland glimmar det dock till och blir riktigt roligt.

Adam Sandler är en underlig skådespelare. Han gör väldigt olika typer av filmer/typer. Oftast är han över gränsen och alldeles för mycket. Ibland är han en fantastisk karaktärsskådespelare. Det är bara en gissning nu, men jag tror att han älskar att göra de här tokiga filmerna. Mer än vad jag älskar att se dem. Förmodligen så är det meningen att skådespelarna ska låta som att de läser innantill och att de spelar över. Det känns naturligt i sin onaturlighet.

Murder mystery 2 är en tempofylld och tokig komedi. Om man uppskattar den typen av humor så är det en perfekt film. En fråga jag ställer mig är: Varför gör man en uppföljare? Men en ännu viktigare fråga är: Varför avslutas uppföljaren med ett upplägg för ännu en uppföljare?



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 9 855 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 3 720 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar