måndag 29 maj 2023

Film: The Cloverfield paradox

Titel: The Cloverfield paradox
Originaltitel: The Cloverfield paradox
Genre: Science fiction
Regissör: Julius Onah
Manus: Oren Uziel, Doug Jung
Skådespelare: Gugu Mbatha-Raw, David Oyelowo, Daniel Brühl, Elizabeth Debicki, Chris O'Dowd
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 102 min
Serie: -
Såg den på Netflix 28 april 2023





Handling
Inom en nära framtid råder det energikris på jorden. Cloverfield Station med en internationell besättning kommer att testa en partikelaccelerator, Shephard. Förhoppningen är att den ska generera tillräckligt med energi för alla och därmed lösa energiproblemet i hela världen.

Min kommentar
Man skulle kunna tro att vi har börjat gå igenom de gamla filmerna på våra listor, men det är bara en slump att det blev två på raken. Men The Cloverfield paradox har faktiskt legat på listan väldigt länge och eftersom jag kände för en film som inte var romantisk och inte rolig så fick det bli den.

Nog för att jag har noterat att det finns flera filmer som har ordet Cloverfield i titeln, men jag har nog aldrig förstått att det är meningen att de ska hänga ihop. Ett Cloververse. Som av en händelse så har jag sett de andra två också. Och visst, denna kan nog tänkas höra ihop med Cloverfield och 10 Cloverfield Lane, men det är inget jag ens tänker på. De båda andra filmerna är i alla fall mycket bättre än denna.

Här finns en hel del intressanta tankar, men de förvaltas kanske inte på bästa sätt. Det är många hål och ologiska saker, men vad vet jag om parallella universum ... Det är i alla fall spännande, även om det faktiskt är extremt förutsägbart. Det kan tyckas att de två egenskaperna inte går ihop, men det gör de. Jag tappar aldrig intresset, vilket sambon gör. Han somnar faktiskt. Skrämmande aktuell 2023, skulle jag vilja säga.

Alla pratar engelska (med olika accenter och brytning), förutom kinesen. Hon pratar tydligen bara kinesiska, men alla förstår henne ändå. Jag tycker det är ett alldeles för stort avkall på integriteten. Bara för att de ska kunna sälja in den i Kina, liksom.

The Cloverfield paradox är inte alls så usel som betygen på filmsajterna antyder. Med några enkla medel hade den kunnat bli riktigt bra, känns det som. I stället är det så att skådespelarinsatserna är okej, historien är okej, slutet är okej, kopplingen är okej. En okej film, helt enkelt. Summan blir ändå lite större än delarna.



Letterboxd hade den 2,3 i genomsnitt (beräknat på 155 477 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 108 447 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar