måndag 15 maj 2023

Film: Thirteen lives (2022)

Titel: Thirteen lives
Originaltitel: Thirteen lives
Genre: Drama
Regissör: Ron Howard
Manus: William Nicholson, Don MacPherson
Skådespelare: Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton, Tom Bateman, Paul Gleeson
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 149 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime 14 april 2023





Handling
Räddningsmanskap från hela världen samlas i Thailand där en grupp unga pojkar och deras fotbollstränare är fångade i ett system av underjordiska grottor som svämmar över.

Min kommentar
Thirteen lives har legat på listan ganska länge. Faktum är att jag har undvikit den lite, mest för att jag tänkte att det skulle bli en riktigt jobbig film att se. Samtidigt så ville jag väldigt gärna se den. Den önskan vann till slut över oron och den här fredagen blev det dags.

Lite överraskad är jag över att det var så längesedan detta hände, 2018. Det känns inte alls som så länge. Jag kan inte påstå att jag hängde med jättemycket i rapporteringen, bara tillräckligt för att hänga med. Jag ville inte veta mer, för detta är något av det mest otäcka jag kan tänka mig. Jag vet inte om allt är sant, men allt jag kände till fanns med i alla fall.

Fokus här ligger på själva räddningsaktionen, inte på hur hemskt det måste ha varit. För samtliga. Vilket faktiskt gör det ännu mer kännbart och tydligare. Den underliggande skräcken försvinner inte i bruset av grandiosa scener. Inte ens stjärnorna som spelar dykarna tar fokus från det som är viktigt. De är bara verktyg. Detta är en äkta superhjältefilm. Med äkta superhjältar. Utan divalater. Utan glittrig stjärnglans.

Filmen är väldigt lång, 2,5 timmar, men jag tappar aldrig intresset. Den håller mig i ett järngrepp. Ibland är jag andlös. Jag kan inte ens börja föreställa mig fasan. Det är klaustrofobiskt, hemskt och berörande. Jag har ju en släng av klaustrofobi, vilket så klart gör det hela värre.

Människan kan verkligen vara så bra och osjälvisk som Thirteen lives visar. Jag gillar verkligen filmer där mänskligheten får visa sig från sin allra bästa sida. Det är vackert att se och det får mig att må bra, mitt i allt det otäcka. Många känslor går jag igenom under filmens lopp. Det är en riktig känslomässig berg-och-dalbana. Och då visste jag ändå hur det slutade. Det ar precis så jobbigt att se som jag föreställde mig, men det är väl värt det.



Letterboxd hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 50 234 betyg).
IMDb hade den 7,8 i genomsnitt (beräknat på 59 362 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar