måndag 19 juni 2023

Film: Air (2023)

Titel: Air
Originaltitel: Air
Genre: Drama
Regissör: Ben Affleck
Manus: Alex Convery
Skådespelare: Matt Damon, Ben Affleck, Jason Bateman, Viola Davis, Chris Tucker
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 4 juni 2023





Handling
I filmen avslöjas det avgörande partnerskapet mellan den dåvarande rookien Michael Jordan och Nikes nystartade basketdivision som revolutionerade sportvärlden och populärkulturen med varumärket Air Jordan. Denna gripande berättelse följer den karriärdefinierande chansningen där allt stod på spel, den kompromisslösa visionen av en mamma som vet värdet av sin sons enorma talang och basketfenomenet som skulle bli störst av alla.

Min kommentar
Det blev ett långt uppehåll i filmtittandet, vilket kanske var lika bra med tanke på hur ... inte bra förra filmen var. Men så kan det bli när alla helger är uppbokade. Det var egentligen även denna, men på ett hotellrum i Köpenhamn fanns det äntligen tid för en film. Jag tror att Air dök upp i ett nyhetsbrev för ett tag sedan och med den rollistan så åkte den omedelbart upp på vill-se-listan.

Jo, det är en film om en sko. Faktiskt. Det är ingen basket alls egentligen. Bara skor. Och affärer. Märkligt ändå så bra det kan bli. Jag kände inte till något alls om den här historien, men det mesta verkar vara korrekt. Inte heller är jag något basket-fan. Återigen så är det den där passionen som verkligen får mig på fall. Då spelar det ingen roll vad filmen handlar om.

En stor behållning är de lökiga frisyrerna som de hade, men så såg man ut i början av 80-talet. Tro det eller ej. Soundtracket är riktigt bra, men det är ju inte någon högoddsare direkt. Vi snackar ju 80-talsmusik. Den bästa som finns.

Mycket bättre än Matt Damon och Ben Affleck blir det ju inte, men då kastar man in en Jason Bateman och en Viola Davis också. Ett veritabelt dreamteam. Och trots alla manliga stjärnor så är det Viola Davis som stjäl showen. En så smart mor! Och vilken magkänsla Sonny Vaccaro hade! En chansning som verkligen gick hem. För alla inblandade.

Filmen är ganska lång, för att handla om en sko, men jag tappar aldrig intresset. Nog för att jag ju vet hur det måste ha slutat så var det mycket intressant att se hur det gick till när både Nike och Michael Jordan gjorde sitt livs affär(?). Jag tycker det var ett bra val att aldrig visa Michael Jordans ansikte, han syns bara i bakgrunden och bakifrån eller bara nedre delen av kroppen. Utseendet brukar ju aldrig stämma och det är ju faktiskt inte honom filmen handlar om.

Air är dramatisk, rolig på sina ställen, underhållande och mycket charmig. Dessutom fångar den verkligen tidskänslan och det är alltid ett plus när det handlar om 80-talet. Kort sagt så kan man säga att ingen minns en fegis. Med facit i hand så verkar ingen minnas en modig heller. Förutom han som skrev manuset.



Letterboxd hade den 3,6 i genomsnitt (beräknat på 254 777 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 97k betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar