söndag 23 juli 2023

Smakebit på søndag: I mörkret

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den fysiska flytten är avklarad. Nu är det bara själva uppackningen kvar och det där jobbiga med att hitta nya platser för allt man har. Så här långt känns det i alla fall riktigt bra i vårt nya område. Grannarna verkar trevliga och det är lugnt och skönt.

Jag har tragglat med en riktigt seg och tråkig bok över flytten, men den är nu utläst och jag har börjat på I mörkret av Cara Hunter. Den är andra delen om kriminalkommissarie Adam Fawley och första delen var väldigt bra så jag har gott hopp om den.

Min smakebit är från sida 150-151:
Lingfield Road 29, Banbury. Parhus. Prydlig uppfart med singel. Pelargonier.
    "Vad tror du?" säger Gislingham och stänger av motorn.
    Somer funderar. "Ser ut precis som vad det är: en skollärares hus."
    Gislingham nickar sakta. "Har svårt att se det i ett framtida avsnitt av Olösta brott, men i de lugnaste vatten och så vidare."
    Vid grinden vänder hon sig mot honom, men han gör en galant gest. "Efter dig."
    Hon ler, aningen ansträngt, och intalar sig att även om de flesta män gillar att glo på hennes bak så innebär det inte nödvändigtvis att Gislingham tillhör deras skara.

18 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, kanske något för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första delen var mycket, mycket bra.

      Radera
  2. Så skönt att själva flytten är avklarad.

    Får man veta mer om hennes bak i boken? :)) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har det inte kommit något mer om hennes bak 🙂

      Radera
  3. Jag hoppas verkligen inte den här är tråkig i alla fall! Låter skönt med flytten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tråkig är den inte, men tiden för läsning finns inte riktigt.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Ska kolla upp den.

    SvaraRadera
  5. känner igen författarnamnet, men jag har inget läst av henne. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lyckats samla på mig nästan hela serien 🙂

      Radera
  6. Har inte läst något av Cara Hunter, men funderat på det länge. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Det var en ny liknelse, undrar just hur ett hus där en lärare bor ser ut! Skenet kan bedra, kanske är det så även i boken? Tack för smakbit, visst är det drygt med flytt men man flyttar ju oftast till något bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg min gamla lärares hus framför mig 🙂 Nästan allt är bättre med den nya lägenheten, framför allt området och själva bygget. Det enda som egentligen är sämre är storleken 😬

      Radera
  8. Jag har läst del 1 och gillade den, tror jag har tvåan men det får jag undersöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste första delen 2018 😲 Så länge har nästan andra delen stått i hyllan.

      Radera