tisdag 18 juli 2023

Star Wars Book Tag

En tag som heter något med Star Wars är ju svår att motstå för mig. Även om den har mognat ett tag. Jag hittade den i alla fall hos Lotten.

1. R2-D2
The lovable droid filled with sass: Name a series that made you laugh.

Det är ju egentligen sällan som jag skrattar när jag läser, om man menar verkligen skrattar. En serie som i alla fick mig att fnissa är den om Göran Borg av Mikael Bergstrand.

2. PADME AMIDALA
Even though she’s not a Jedi, she sure does kick some butt: Name a badass female character.

Min första tanke var Lisbeth Salander. Hon i Stieg Larssons Millenium-trilogi. Hon får det bli.

3. LEIA ORGANA
This girl gets herself into a rather strange love situation: Name your favorite of least favorite love triangle.

Kärlekstrianglar är inte en favorit, överhuvudtaget. Man måste väl kunna kalla Elly Griffiths Ruth, Harry och Michelle för kärlekstriangel?

4. LUKE SKYWALKER
The last hope to restore the Jedi Order: Name a rising author or a new to you author that you love.

Trots att boken stått oläst i hyllan i nio år så var det först nu som jag läste Ull av Hugh Howey. En helt fantastisk bok.

5. ANAKIN SKYWALKER
A character whose morals changed over time: Name a series that started out well, but ended out badly.

När jag började läsa serien om Jacob Colt så var böckerna mycket, mycket bra. Ända tills karaktären Christopher Silfverbielke introducerades. Efter det så blev det bara värre och värre och jag gav upp när jag hade läst sjätte delen.

6. QUI-GON JINN
Losing himself to a terrible fate: Name a character who suffers a tragic death.

Med tanke på vilken genre jag läser mest böcker i så vimlar det av tragisk död. En som satte väldigt djupa spår i mig var den som inträffade i slutet av Ann Cleeves Blå gryning. Så onödig och fullständigt oförståelig. Och nej, jag tänker inte alls namnge den som dör. Alla kanske inte har läst den än.

7. HAN SOLO
Unsuccessfully using his wittiness to get himself out of sticky situations. Name your favorite sassy character.

Jag vet verkligen inte om man kan kalla henne sassy, men Ruth i Louise Pennys böcker får mig alltid på gott humör.

8. EMPEROR PALPATINE
A well constructed character in a vast universe: Name a series with incredible world building.

Det finns ett självklart svar på denna och det är Systemet av Anna Jakobsson Lund.

9. OBI-WAN KENOBI
Even though he is "to the book", he is a force to be reckoned with: Name a series that exceeded your expectations.

Vi hade inte någon bra start, E P Uggla och jag, men hon gav inte upp och inte jag heller. När jag fick första delen i Eden-serien i min hand så läste jag så ögonen blödde. Nästan. Nu är den serien inte slut än, jag tror att det kommer ytterligare en del, men de två jag har läst överträffade alla mina förväntningar.

10. MASTER YODA
A being containing so much wisdom: Name a series that taught you something or that made you grow.

Den här är svår på riktigt, men Themisfilerna av Sylvain Neuvel fick mig att fundera på hur världen egentligen ser ut och olika drivkrafter. Man kan väl säga att den fick mig att växa.

11. DARTH VADER
Learning about how he became this man only made us love him more: Name your favorite villain.

Jag brukar inte vara glad i ondingar och frågan är väl om den här räknas. Det är ju ingen "riktig" karaktär, men HAL, datorn i Arthur C Clarkes bok År 2001. Så fruktansvärt ond. Jag får ont i magen bara av att tänka på den.

12. CHEWBACCA
Loyal to his friends, he’s always got your back: Name your favorite fictional best friend.

Jag har egentligen en handfull som jag brukar alternera med, men jag tror faktiskt att Ruth Galloway skulle kunna vara min bästa vän.

13. C-3PO
Despite his simple ways, he always gets himself into trouble: Name a character who always needs saving.

Det kan nog tänkas bli samma Ruth Galloway här.

14. BOBA FETT
Witnessing the death of his father must have been difficult: Name a character who went through a traumatic childhood experience.

Det enkla svaret här måste ju vara Harry Potter.

15. REY
A scavenger who 'just so happens' to be Force sensitive: Name a character with a mysterious past.

Assad i Jussi Adler-Olsens serie om Avdelning Q var mystisk ända fram till åttonde boken.

16. STORMTROOPER FINN
Questioning his future, he finally makes his own decision to change sides: Name a character who has questioned his/her morals.

Det finns nog ett flertal av den sorten, men Amanda Paller i Anna Karolinas serie borde åtminstone fundera över sin moral.

17. POE DAMERON
An amazing pilot flying through hyperspace: Name your favorite series that travels through time.

Nu önskar jag lite att jag valde filmer också, men jag kan liksom inte byta så där mitt i. Jag har tyvärr ingen serie, men det är en väldigt tjock bok; 22/11 1963 av Stephen King.

18.  KYLO REN
Obsessed with an idealistic view of his grandfather: Name a character who will stop at nothing to fulfill their destiny.

Ska jag ta Katniss här kanske?

19. MAZ KANATA
Even though she’s force sensitive, she never trained in the ways of the Jedi Order: Name a character who doesn’t rise to their full potential.

Usch, vad svårt. Jag får ta en ur högen bara. Linn Ståhl, krypterings- och säkerhetsexpert, i Magnus Jonssons Hatet-trilogi. Ibland verkade hon glömma att hon var expert på säkerhetsfrågor inom IT.

20. BB-8
Following previous droids is not an easy task, but he is loved by all: Name a sequel you prefer over the first.

När jag hade läst första delen i Tana Frenchs serie Dublin Murder Squad bestämde jag mig för att jag inte ville läsa fler. Sedan upptäckte jag bokbloggarnas fantastiska värld och insåg att alla verkade älska den här serien. Så jag tänkte att jag måste ha fel och läste andra delen, Okänt offer. En riktigt bra bok.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gjorde den. Många intressanta svar! Lite "tema Ruth". Jag håller på att just nu läsa om Linn Ståhl igen. Slutet i Blå gryning har inte jag kommit över heller. Trots att det är länge sen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev några Ruth-svar. Lite märkligt är det nog. Hoppas du tycker bättre om Linn Ståhl än vad jag gjorde.

      Radera