söndag 13 augusti 2023

Smakebit på søndag: Som man sår

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Sista dagen på gamla jobbet är avklarad och nu väntar tre veckors ledighet. Det behöver jag. Planen är att, bland annat, provåka bussen till mitt nya jobb i Malmö och passa på att besöka Malmöfestivalen och också äta på några favoritrestauranger. Inte samma dag alltihop dock. I övrigt tänker jag göra så lite som möjligt. Ledigheten började med en hotellvistelse i Karlshamn, där svärmor bor och hon fyllde år igår. Jag gillar Karlshamn, det är en mysig liten stad.

Som av en händelse så läser jag en bok som utspelar sig i just Karlshamn. Och faktiskt också av en händelse (sant, den här gången) bor polisen på samma hotell som vi alltid bor på i Karlshamn, så även den här gången. Beskrivningen kändes så väldigt bekant när jag läste ... så min smakebit blir det stycket, trots att jag har kommit en bra bit längre i Som man sår av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt.

Min smakebit är från sida 66:
    Med de svartlackade moderna korgstolarna runt de högst ordinära skolmatsalsborden. Den inglasade hissen som mitt i lobbyn gick ner i någon form av bassäng med blått kakel i botten, men utan vatten eller ens några växter i. De vita väggarna där kända byggnader från världsstäder målats i bästa hötorgsstil. Mitt i foajén en vit flygel med en vas med liljor bredvid en fejkad gammaldags gasgatlampa som väl var tänkt att ge en känsla av klass och stil, men den känslan förtogs av den stora grågröna anslagstavlan som stod intill, och som föreföll höra hemma på ett kommunalt äldreboende. Vid den ljusa, moderna receptionen trängdes marimekkomönstrade saccosäckar med ett broschyrställ i metall som kunde ha hämtats från valfri arbetsförmedling på 80-talet. Det kändes som om inredningsarkitekten - om det nu funnits någon - lidit av grav schizofreni.

16 kommentarer:

  1. låter som en bra plan att provåka, kommunalt äldreboende kan vara ok, tack föe smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju ändå tänkt mig att åka till Malmö så då kan jag lika gärna åka med den buss som jag funderar på att åka till jobbet 🙂

      Radera
  2. Det är verkligen speciellt att läsa något som handlar om exakt där man är! Smart med tre veckors ledighet mellan jobben. Så smart var inte jag. Alls. Det går i ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt kul att läsa gatunamn man kände igen, men det var väldigt oväntat att hitta hotellet i texten 😲

      Jag skulle ju ha (ska fortfarande, faktiskt) ha sen semester i år, september/oktober, och eftersom de veckorna inte används nu så bestämde jag mig för att ta dem nu i stället 🙂

      Radera
  3. måste läsas. gick på gymnasiet i Karlshamn och har även arbetat där. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte jättehemma i Karlshamn, men har ju varit där några gånger nu och det var så kul att känna igen gator och platser.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Skönt att du har semester.

    SvaraRadera
  5. Vilken annorlunda inredning! Marimekkosäckarna kan jag se framför mig, sen blir det för rörigt för hjärnan. Men ni verkar ju trivas bra där. Tack för smakbit, ha en skön semester med nya närupplevelser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saccosäckarna verkar inte vara kvar längre. De tyckte kanske själva att det blev för bra.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Tror jag läst en bok av författarparet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker alla sju har varit väldigt bra.

      Radera
  7. Det blir säkert bra med lite ledigt innan nya jobbet, bra att vänja sig lite i taget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska jag först försöka förstå att jag aldrig mer behöver gå tillbaka till mitt gamla jobb.

      Radera
  8. Jag var i Karlshamn förra sommaren och kollade bl.a. på Utvandrarstatyn. Ha en fin semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt fint där och mycket att titta på.

      Radera