fredag 4 augusti 2023

Månadsbokslut juli 2023

Antal lästa böcker i juli 2023: 6

39. Den sista spiken av Stefan Ahnhem
40. Sanningen om ostrondykerskan av Caroline Säfstrand
41. Grissly av Mons Kallentoft
42. Karthago av Joyce Carol Oates
43. I mörkret av Cara Hunter
44. När repet brister av Belinda Bauer

Sidor
Totalt lästa2360
Genomsnitt/dag76
Genomsnitt/bok393

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:1
300-399:3
400-499:1
500-599:1
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:1
2,5:0
3:0
3,5:1
4:4
4,5:0
5:0

Snittbetyg: 3,58

Serier
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier:0
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
2

Genre
Drama: 1
Fantasy:0
Feelgood:1
Humor:0
Kriminalroman:3
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:0
Thriller:1

Utmaningar
Boktolvan: 1(8/12)
Finish That Series:2(12/18)
Hyllvärmare:4(26/36)
Vi möts igen:1(4/6)

Författare
Olika författare: 6
Ej läst tidigare:1

Kvinnor: 4
Män:2
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:1
Inbunden/Kartonnage:5
Ljudbok:0
Pocket:0

Språk
Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:5
Streamingtjänst:1

Recensionsexemplar: 1

In/ut
Antal nykomna böcker: 0
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: När repet brister av Belinda Bauer
Månadens överraskning: -
Månadens besvikelse: Karthago av Joyce Carol Oates
Månadens roligaste: När repet brister av Belinda Bauer
Månadens mysigaste: Sanningen om ostrondykerskan av Caroline Säfstrand
Månadens otäckaste: I mörkret av Cara Hunter

Kommentar:
Lite glatt överraskad blev jag över att jag tydligen läste ungefär som normalt i juli. Trots flytt och en bok som aldrig tog slut. Jag kan nog tacka tre av böckerna för det. Betygssnittet blev förskräckligt lågt, 3,58, och det beror bara på boken som aldrig tog slut. Fyra av de andra böckerna fick faktiskt en fyra i betyg.

Även den här månaden blev det fyra böcker som ingår i serier (Ahnhem, Hunter, Kallentoft, Säfstrand). Ingen är första delen i sin, men två är den sista/senaste. Två är även antalet som är med i min Finish That Series-utmaning (Ahnhem, Kallentoft). En Boktolva (Oates) och en Vi möts igen (Hunter) hanns också med. Detta betyder att jag är i fas eller före i samtliga utmaningar.

Fyra av böckerna var hyllvärmare och tre av dem har till och med varit med i Hett i hyllan. I mitt mål att läsa hyllvärmare så har jag två siffror att förhålla mig till. Den officiella siffran att läsa (36), som jag nu ligger en hel månad före. Kan man säga. Och så den inofficiella siffran (10% av alla hyllvärmare jag har), där jag faktiskt ligger en bok efter. Recensionsexemplaren behöver jag fortfarande bli bättre på att läsa, det blev bara ett i juli.

Inga böcker flyttade in och inga böcker flyttade heller ut i juli. Ett nettoresultat på 0 är ju inte heller dåligt.

Om månadens bästa: När repet brister hade två värdiga motståndare, men den vann eftersom jag verkligen längtade tillbaka till boken när jag hade lagt den ifrån mig.
Om månadens överraskning: Inga positiva överraskningar alls.
Om månadens besvikelse: Jag har hört så mycket bra om Joyce Carol Oates böcker, men Karthago var så långt ifrån vad jag uppskattar i en bok.
Om månadens roligaste: Jag förstår att det måste verka konstigt att ha När repet brister här, men den fick mig att fnissa några gånger.
Om månadens mysigaste: Sanningen om ostrondykerskan fick mig att vilja bo precis så där, med precis de där grannarna.
Om månadens otäckaste: Det får bli I mörkret, eftersom psykopater alltid skrämmer mig.

2 kommentarer:

  1. Både Bauer och Hunter står på autobuy hos mig. Hittills har jag inte blivit besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är likadant för mig. De känns som säkra kort båda två.

      Radera