tisdag 1 augusti 2023

Spöktimmen boktagg

Ännu en gammal sparad, rolig tag från Vargnatts bokhylla.

1.Kidnappningar - En bok som hållit dig fången
En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson fick mig nästan att glömma bort att gå av bussen.

2. Sekter - En trollbindande karaktär
Det här är så svårt, det finns ju så många, men en som är omöjlig att glömma är ju Ove.

3. Stalkers - En bok som inte vill lämna dig ifred
När jag gick i gymnasiet så läste jag Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, som skolarbete alltså. Jag hade en vecka på mig att läsa denna tegelsten. Jag avskydde den. I alla fall när jag började läsa. Sedan växte den på mig, kan man säga. Det går nog inte en vecka utan att jag tänker på den och jag har seriösa funderingar på att läsa om den. I lugn och ro. Och frivilligt.

4. Mystiska försvinnanden - En bok du har läst men inte minns
Åh, det är så många ... Jag väljer en från modern tid, så att säga. Osynlig av Paul Auster. Jag minns inte ens vad den handlade om.

5. Hemsökta hus - En bok som stirrar på dig från bokhyllan
Nu känner jag mig som en repig skiva. Det är ju så många, men en som stirrar ganska ilsket är Sekten på Dimön av Mariette Lindstein.

6. Olösta mysterier - En hypad bok du inte fastnade för
Den tysta patienten av Alex Michaelides.

7. I havets djup - En bok som behandlar viktiga ämnen
Makten av Naomi Alderman. I början tyckte jag att den var en vanlig actionthriller, fast med kvinnor som beter sig som svin. Slutet på boken får mig att dra efter andan.

8. Konspirationsteorier - En bok som gjort dig paranoid
Jag vet var du bor av Claire Kendal. Bara för att den är så vardaglig, det skulle kunna hända vem som helst.

9. Expeditioner - En bok som tog med dig på en oförglömlig resa
Men åh, hela eposet Det mörka tornet av Stephen King. Fantastisk!

10. Sömnparalys - En bok som höll dig vaken
Jag är så sällsamt trött på kvällarna så det är egentligen aldrig fråga om nattsudd, men Norrskensnatten av Anna Kuru var jag tvungen att läsa ut innan jag kunde släcka.

11. Ouppklarade mord - En bok du gett upp
Nej, jag ger inte upp, men om jag hade gjort det så skulle Karthago av Joyce Carol Oates ha varit en av dem.

12. Onda barn - en uppföljare som inte höll måttet
Det sista brevet av Cecelia Ahern kände jag var en onödig uppföljare. Framför allt så var den inte speciellt bra.

13. Oskyldigt dömd - En bok som fått en del negativ kritik, men som du gillade
Jag hörde en hel del negativt om Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman, som fick mig att skjuta upp läsningen, men jag tokälskade den.

14. Dödliga lekar - En bok som lekte med dina känslor
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka denna, men en bok som fick mig att känna alla känslor som finns var Barn 44 av Tom Rob Smith.

15. Experiment - En bok som överraskat dig
När jag fick Allting växer av Lyra Koli som en överraskning från förlaget så var jag säker på vilken typ av bok det var; en som jag inte ville läsa. Jag gjorde det ändå och så fel jag hade.

4 kommentarer:

  1. Jag vet var du bor gjorde mig väldigt paranoid när jag hade läst ut den!

    SvaraRadera

  2. Ännu en tag som jag ska spara och göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här var rolig. Men nu har jag använt nästan alla jag hade sparade.

      Radera