måndag 24 juli 2017

Film: Allegiant

Titel: Allegiant
Originaltitel: Allegiant
Genre: Science fiction
Regissör: Robert Schwentke
Manus: Noah Oppenheim, Adam Cooper, Bill Collage, Veronica Roth (bok)
Skådespelare: Shailene Woodley, Theo James, Jeff Daniels, Bill Skarsgård, Naomi Watts
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 120 min
Serie: Divergent
Såg den på blu-ray 7 juli 2017




Handling
Efter de omvälvande insikterna i Insurgent, måste nu Tris fly tillsammans med Four och ta sig bortom den höga mur som omringar Chicago. För första gången någonsin, måste de att lämna den enda stad och den enda familj de någonsin har känt. Väl ute, är gamla kunskaper snabbt meningslösa i ljuset av chockerande nya sanningar. Tris och Four måste snabbt bestämma sig för vilka de kan lita på då ett uppror innanför muren blossar upp och hotar hela mänskligheten. För att överleva, måste Tris göra omöjliga val som handlar om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Min kommentar
Min känsla innan jag tittade på den här filmen var att det äntligen var dags att se sista delen i den här filmtrilogin. Tyvärr så verkar det ha gått inflation i det där med att dela upp en bok i två delar för så är det även här. Jag är så outsägligt less på det.

På något sätt så har filmatiseringen blivit mer och mer science fiction (och då menar jag miljö, teknologi och rymdskepp(sstrider)) och fokus har halkat över mot actionscener i stället för en mening med allt. Den enda likhet som den här filmen har med boken är karaktärerna, något annat finns inte. Alls. I vissa fall är det positivt, som att allt det här trista med det destruktiva förhållandet mellan Tris och Four är helt borta. Vilket tyvärr även inkluderar kemin mellan dem. Tempot har plötsligt blivit skyhögt, eftersom kärlekstramset har försvunnit. Andra förändringar är bara negativa, som att hela meningen med allt är puts väck.

Jag hade på något sätt fått för mig att det inte skulle bli någon sista film, vilket inte alls hade varit svårt att förstå. För mig känns det lite som att de har målat in sig i ett hörn med alla ändringar och min undran är om de hade klart för sig vart allt skulle ta vägen när de började filma. Det känns en aning planlöst. När jag började kolla runt på det allvetande nätet så upptäckte jag faktiskt att fjärde filmen är mer eller mindre på gång, men det ska bli en TV-film verkar det, inte bio.

Det är oerhört svårt att sätta ett betyg på den här filmen, för jag vet helt enkelt inte vad jag ska sätta betyg på. Som actionfilm är den bra, som en film i Divergentserien är den inte så bra.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 516 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 72 550 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Redan i slutet av Insurgent kände jag att de ändringar de hade gjort skulle innebära att de målade in sig i ett hörn. Jag drar mig ärligt talat för att se den här filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag minns att jag tänkte att "det här blir svårt" i slutet av Insurgent. Allegiant är okej som film, men inte som en Divergent-film :)

      Radera
  2. Det kändes som om det här var en helt ny story, och håller med om att de målade in sig i ett hörn. Så den fjärde kommer inte alls på bio? Hm, då måste den här gått dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här filmen var ju på inget sätt lik boken och jag gillar inte när de ändrar allt. Allegiant gick väldigt dåligt på bio, de som har läst böckerna slutade nog titta efter Insurgent.

      Radera
  3. Har läst böckerna, men inte sett filmerna än. Drar mig lite för att göra det, då de inte fått de bästa betygen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första filmen tyckte jag riktigt mycket om, men sedan gled historien alldeles för långt ifrån böckerna.

      Radera