måndag 25 mars 2019

Film: Mamma Mia! Here we go again

Titel: Mamma Mia! Here wo go again
Originaltitel: Mamma Mia! Here wo go again
Genre: Musikal
Regissör: Ol Parker
Manus: Ol Parker
Skådespelare: Amanda Seyfried, Lily James, Pierce Brosnan, Christine Baranski, Julie Waters
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: UK | USA
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på DVD 1 mars 2019





Handling
Fem år efter händelserna i Mamma Mia! är Sophie tillsammans med Sky och ska nyöppna sin mamma Donna's taverna. Donna har tragiskt nog avlidit för en tid sedan, och Sophie tillägnar sin mor allt arbete med tavernan, som får namnet "Villa Donna". Sophie planerar en stor invigningsfest för Villa Donna, men lider av att varken Sky (som rest för att studera hotel management i New York) eller två av hennes pappor, Bill och Harry, inte kan komma. Mammans gamla vänner Tanyas och Rosies är dock där, liksom pappa Sam, nu änkling. Med Tanya's och Rosies hjälp utforskar Sophie mer av sin mammas historia, hur hon träffade Sophies tre presumtiva pappor, kom att uppfostra sin bebis helt på egen hand och hur hon kom att bygga tavernan.

Min kommentar
När jag växte upp var det inte okej att gilla ABBA, allt sådant fick man smussla med och även om jag kanske inte smusslade till 100% så skulle jag aldrig rent ut ha sagt att jag gillade dem. Nu bryr jag mig inte om vad andra tycker längre. ABBA:s låtar kommer för alltid ha en speciell plats i mitt hjärta och därför blev jag extra glad när sambon kom hem med den här andra Mamma Mia. Dock kan just det här med att det är ABBA ha påverkat betyget.

Först av allt måste jag i alla fall varna för DVD-utgåvan. Om du gillar bra bild och bra ljud när du tittar på film så ska du inte välja den. Det var katastrofal kvalitet på både ljud och bild. Lite som att titta på en gammal VHS, för den som kommer ihåg det.

Detta är ju en prequel, till stora delar, och det blir lite lätt rörigt när man försöker berätta två historier samtidigt. Båda tyvärr lika tunna. Det känns också som att det blir mycket upprepning från första filmen, men den har ju faktiskt tillägget "Here we go again".

Jag tycker fortfarande inte att Amanda Seyfried är någon bra skådis, även om hon faktiskt har blivit bättre. Liksom de flesta andra kan hon heller inte sjunga jättebra, men här hör hon till toppskiktet. Det är kul med en film där skådisar, många av dem att betrakta som stjärnor, ställer upp och gör saker de inte är speciellt bra på. Det tyder på en viss självdistans. Dock blir det ganska skönt för öronen när Cher dyker upp. Benny Andersson själv visar sig också, men man får vara snabb om man ska upptäcka honom.

Miljön är ju så klart fantastisk, men jag blir lite förvånad över att inspelningsplatsen är Kroatien den här gången. Jag tyckte allt var sig likt från första filmen, men den var ju inspelad på en grekisk ö.

Filmen är alldeles för lång, den här typen av film får bara inte vara två timmar lång. Storylinen är ganska krystad, men det är charmigt ändå. Och ABBA är aldrig fel.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 368 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 53 854 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag gav den motsvarande 3+. Mest beroende på Abbatemat då. Och att jag behövde ngt lättsamt. Vi hade BluRay och det var inga kvalitetsproblem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite det där med ABBA-temat som gjorde att den fick 3 av mig :) Jag hoppas egentligen att det var vår skiva det var fel på för den kvaliteten vill jag inte att någon ska råka ut för.

      Radera