söndag 23 februari 2020

Smakebit på søndag: Fjällgraven

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Helt oplanerat så blev det en oplanerad helg. Vi skulle egentligen ha varit på kalas igår, men i fredags när sambon kom hem från jobbet så var han sjuk. Alltså blev det inget av den sociala samvaron. Lite tråkigt är det ändå för det var ett tag sedan vi träffade hans släkt. För egen del har den gångna veckan inte varit speciellt bra. Ett knä som har bråkat en längre tid var i torsdags så kasst att jag trodde att jag inte skulle lyckas ta mig hem från jobbet. Ett läkarbesök i fredags slutade med en spruta i knät och en förmodad artrosdiagnos. Vi får väl vänta och se vad det blir av detta.

Boken jag läser nu är tredje delen i serien om den osympatiske psykologen Sebastian Bergman, Fjällgraven av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Den har inte alls lyckats fånga in mig som de två tidigare böckerna gjorde och det känns lite som att jag sitter i sirap och läser. Det är inte ospännande eller ointressant, bara inte tillräckligt spännande och intressant.

Min smakebit är från sida 364:
Efter det korta mötet med Anitha Lund tog Torkel kontakt med Britta Hanning på Säpo. De kände egentligen inte varandra, hade setts då och då när deras vägar korsats i arbetet, men sällan och kort. De var i samma ålder och hade gjort en liknande klättring inom polisen, men det skulle inte göra det lättare för honom. Britta Hanning var Säpo och precis som Torkel hade trott kom han ingenvart med sin förfrågan om en asylavvikelse som hamnat på deras bord för nio år sedan. Inte förrän han talade om att de hittat en av hennes före detta anställda, en som alla trodde hade omkommit under en jordenruntsegling, i en massgrav i fjällen nådde han fram.

30 kommentarer:

  1. Denne serien har jeg også lest, og liker den godt. Har "glemt" den litt, men vil sjekke om det har kommet flere bøker i serien. Takk på på minnelse, riktig god søndag Monika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det har kommit sex delar nu. Tänkte läsa dem allihop i år.

      Radera
  2. sitta i sirap... låter som en utmaning, blasé, önskar en bra söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte så mycket blasé, mer ointresserad :)

      Radera
  3. har inte läst något av den här författarduon. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. TAck för smakbiten! Det här är ju en serie som jag inte följer. Hoppas ni bägge kryar på er snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle kunna vara en idé att läsa de här böckerna. Även om just denna inte var lika bra som de föregående. Nu är vi båda däckade i influensan :(

      Radera
  5. Jag har läst en av deras böcker och gillade den. Nu blev jag ju dock inte direkt sugen på att läsa den här. Sirap är inte det jag föredrar att sitta och läsa i. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också gillat de föregående, men i denna blir det för mycket personliga problem. Alla ska liksom vara med med sitt privatliv och det blir för mycket.

      Radera
  6. Jag har inte sirap på mina pannkakor, och jag vill definitivt inte sitta i sirap ;)

    SvaraRadera
  7. Läst en bok i den här serien, har för mig att lite sirap var involverad och det är inte kul i sitta och läsa böcker i det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första delarna tyckte jag var jättebra, men denna stod mest och stampade :)

      Radera
  8. Så trist med knäproblem, en kortisonspruta kan göra underverk men håller ju inte för evigt. jag har artros i fingrar och fötter och förmodligen på andra ställen också, försöker låta bli att känna efter så gott det går. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner lite att jag väntar på röntgen innan jag accepterar detta, men min mamma har artros lite överallt så risken är väl överhängande.

      Radera
  9. Har några böcker i den serien i min bokhylla, men har inte läst dem. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Massgrav i fjällen, det låter olycksbådande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte hur många lik det måste vara för att räknas som massgrav, men jag tyckte inte riktigt detta kvalificerade sig :)

      Radera
  11. Rosenfeldt brukar väl leverera? Men man kan inte vara på topp jämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste få ha en mellanbok ibland :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten har inte läst den. Ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här slutade med en rejäl cliffhanger så jag ser fram emot att läsa nästa.

      Radera
  13. Har läst de två första delarna i serien, sen blev det inte av att läsa fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte klämma hela serien i år :)

      Radera
  14. Har forftarande inte fått tummen ur att börja läsa serien. Tack för smakbiten! Aj, det låter iinte bra med sådan värk i knät..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att den här delen inte var så bra så får jag nog räkna det som en bra serie. Nej, det är inte kul att ha ont.

      Radera