måndag 17 februari 2020

Film: It Chapter Two (2019)

Titel: It Chapter Two
Originaltitel: It Chapter Two
Genre: Skräck
Regissör: Andy Muschietti
Manus: Gary Dauberman, Stephen King (bok)
Skådespelare: James McAvoy, Jay Ryan, Jessica Chastain, Bill Hader, Isaiah Mustafa
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 169 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 19 januari 2020




Handling
27 år har gått sedan Losers Club besegrade Pennywise och klubbens medlemmar har nu gått skilda vägar. Men när människor återigen börjar försvinna i Derry, Maine, ber Mike de andra att komma tillbaka till staden. Losers Club håller sitt löfte och återvänder till Derry. Märkta av sitt förflutna måste de nu möta sina största rädslor för att förgöra Pennywise, för att sätta stopp för ondskan en gång för alla, men vad de inte vet är att Det den här gången är både starkare och grymmare än någonsin.

Min kommentar
Som jag har väntat på den här filmen! Jag blev ju lite besviken på den första, men det hindrade mig inte från att nästan slita upp förpackningen. Vilken film vi skulle se den här helgen var inte öppet för omröstning.

En liten stund i början hade jag problem med att koppla ihop rätt vuxen med rätt barn, men jag ansträngde mig några minuter och fick ihop det. För mig kändes det viktigt att få det rätt. Det dröjer inte speciellt länge innan det dyker upp lite metahumor. Ett av de numera vuxna barnen är nämligen författare. Som brottas med problemet att han skriver dåliga slut. Det fick i alla fall mig att skratta högt (sambon var oförstående). Sedan dyker Stephen King själv upp i en roll, som butiksinnehavare för en secondhand-affär. Hade butiken hetat Needful things så hade det blivit en bulls-eye, men det räckte så här (sambon var fortfarande oförstående).

Castingen är inget annat än perfekt. Det gäller både barn och vuxna. Det blir nämligen även lite återblickar i den här andra filmen. Jag tror på dem allihop. Förutom clownen, faktiskt. Den är fortfarande inte läskig och jag gillar inte alls den här töntiga versionen av Pennywise.

Skräckdelen i filmen är inte speciellt imponerande. För mig funkar den faktiskt inte alls. Jag skulle nog våga påstå att det helt beror på att skräckfilmer numer bara verkar handla om jump-scares. Det är ett billigt knep som inte skrämmer mig ett dugg. I stället är det Kings paradnummer som gör den här filmen sevärd; det att beskriva vardagslivet, vanliga människor och vänskap. Det som förstörde slutet i boken är fortfarande med, men det är inte så filmen slutar. Slutet här är riktigt bra.

Jag tycker den här andra delen är bättre än den första, men jag undrar om det kan vara en humörfråga. Kanske måste jag se om båda två för att veta säkert...



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 137 723 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 149 118 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag bara måste se den. Sitter och småfnissar åt dina King kommentarer, och din oförstående make etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske bara var på rätt humör, men jag gillade denna mer än första filmen. Det brukar finnas mycket meta i Kings alster och då fattar man ju inte om man inte har honom som husgud :)

      Radera