lördag 8 februari 2020

"Tidsmaskin" av Mårten Dahlrot

Författare: Mårten Dahlrot
Titel: Tidsmaskin
Genre: Skräck
Antal sidor: 16
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Danje Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 januari 2020




Baksidetext
Har du någon gång känt att du sitter fast, fången i ditt eget liv?

I tre olika noveller skildrar berättaren sitt psykologiska fängelse och det ofrånkomliga problem som uppstår när gränsen mellan det inbillade och det verkliga blir allt mer diffus.

Vatten är triplettens första novell; den där fuktfläckar sprider sig i innertaken, där rännilar rinner längs väggarna och berättaren jagas genom en tillvaro som är mer än obegriplig, och där en enda okontrollerad tanke kan få verkligheten att rinna över. Bokstavligt talat.

I novellen Vitt befinner sig huvudpersonen i en isoleringscell med vita madrasserade väggar. Dr K tittar förbi ibland och ställer sina frågor. Och de två vänliga, men tystlåtna tapetserarna återkommer med en pendellik envishet. Rummet förändras, sakta men säkert.

I Tidsmaskin har vardagstristessen förvandlat världen till ett enda grått dis...

Och det var då jag upptäckte kuvertet på dörrmattan.
Inuti låg ett hopvikt A4-papper. En ritning. Och så två ord längst upp:

"Tidsmaskin – prototyp"


Min kommentar
När man läser ut medhavd bok under lunchen på jobbet så är man glad att det var läsplattan man hade med sig. Där finns ju alltid något att läsa. Valet föll på den lilla samlingen noveller under namnet Tidsmaskin.

På de blott sexton sidorna i e-boken så ryms det tre väldigt korta noveller. De är lite för korta för att jag ska få en riktig känsla för dem, men de är långa nog för att bli obehagliga.

Novellerna har det gemensamt att de allihop börjar helt normalt och vardagligt (hyfsat i alla fall). Sedan vrids det. Och vrids det. Minst ett par varv extra. De är kort och effektivt berättade. Jag är egentligen aldrig riktigt säker på om det som händer verkligen händer. Berättelserna är en aning repetitiva, men det hör till det klaustrofobiska. För de är i sanning just det, klaustrofobiska.

Jag har ju läst en något längre novell av Mårten Dahlrot också, Mässingshunden, som finns i 1873. Den var min favorit där så den här författaren vill jag läsa mer av.

Goodreads hade inga satta betyg.
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Tidsmaskin: Svenska böcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar