onsdag 17 juni 2020

"Den där kvällen" av Sheila O'Flanagan

Författare: Sheila O'Flanagan
Titel: Den där kvällen
Genre: Feelgood
Antal sidor: 493
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: What happened that night
Översättare: Birgitta Karlström
Serie: -
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2019
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 28 maj 2020




Första meningen: Från sin position bakom scenen i festlokalen kunde Bey Fitzpatrick se på utan att synas.

Baksidetext
Lola Fitzpatrick är smart och ambitiös, men också oerhört envis. När hon en kväll tvingas ta ett livsavgörande beslut så gör hon det hastigt och utan eftertanke. Och utan att ha den information som skulle kunna förändra allt.

Bey är definitivt sin mammas dotter. Hon är impulsiv och hetsig och hamnar ofta i knepiga situationer som hon inte kan hantera. Som när hon en kväll träffar mannen hon älskar och tvingas fatta ett eget beslut.

För både Lola och Bey är det ett enda ögonblick som förändrar allt. Men det som de tror är deras livs misstag kan kanske också visa sig vara deras största chans.

Min kommentar
När maj månads läsplanering var avklarad så kände jag att jag behövde lite feelgood. Sheila O'Flanagan är väl inte min favorit när det gäller feelgood, men Den där kvällen stod där i hyllan för recensionsexemplar och såg lite ledsen och övergiven ut. Så den fick det bli.

Det jag egentligen gillar mest med Sheila O'Flanagans böcker är nog miljön. Irland är ett fantastiskt ställe att befinna sig på. Både i verkligheten och i litteraturen. Här befinner vi oss mest i Dublin, men det blir inte speciellt mycket miljöbeskrivningar. Eller snarare så är de på en behaglig nivå, för mig.

Huvudpersonerna är Lola och Bey, mor och dotter. Jag kan inte påstå att jag egentligen gillar någon av dem. Deras liv verkar gå ut på att älta sitt förflutna. De lever kvar där, gottar sig och tycker lite synd om sig själva i stället för att gå vidare. Lolas del är mer intressant och berörande. Hon fattar en del underliga (felaktiga) beslut och även om hon lever med konsekvenserna på ett helt okej sätt så för hon det vidare till sin dotter, Bey. Bey känns inte alls lika intressant och levande. Hon ältar betydligt mer än sin mor och verkar helt oförmögen att släppa händelser från sin barndom. Hon är lite av en dramaqueen. Ivrigt påhejad och uppmuntrad av sin mor. Vartenda litet beslut, varenda liten händelse ältas till förbannelse. Familjen Warren har också en ganska stor roll och vilken gräslig familj det är. Även de lever gärna kvar i det förgångna. Somliga mer än andra. Det är många felaktiga val som görs, tycker jag, och de får avgörande konsekvenser för många.

Något som får mig att reagera lite är att det läggs oerhört mycket fokus på hur alla människor är klädda. Jag kan ju tycka att det är ganska ointressant... Att mycket fokus även läggs på smycken och juveler är inte så konstigt och även om det nu inte är riktigt min grej så är det lite intressant. Jag hade gärna sett de där smyckena, eftersom jag har svårt att tillgodogöra mig någon annans detaljrika beskrivningar av något som jag aldrig har sett.

Mitt stora problem med Den här kvällen är att det blir för mycket samma sak. Det här ältandet stör mig och det blir på tok för utdraget. Boken hade nog vunnit på att kortas ner. Rent generellt så tycker jag att feelgood inte ska vara tegelstenar, men denna är ändå hyfsat snabbläst. Temat fattiga/rika där de rika automatiskt är svin är jag inte så förtjust i, främst för att det är så uttjatat. Och vilken kväll är det egentligen som avses? Här finns många att välja mellan.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,99 i genomsnitt (beräknat på 2 530 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Den där kvällen: Bokmalen, Villa Freja och karinboktok.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar