onsdag 27 juli 2016

"När allt förändrades" 17 science fiction-noveller i urval av John-Henri Holmberg

Författare: Robert A. Heinlein / Damon Knight / Nancy Kress / Henry Slesar / Mike Resnick / James J.R. Tiptree / Connie Willis / Joanna Russ / Ursula K. Le Guin / Kate Wilhelm / Kurt Vonnegut / Arthur C. Clarke / Kelley Eskridge / Fredric Brown / George R.R. Martin / Frederik Pohl
Titel: När allt förändrades
Genre: Science fiction
Antal sidor: 293
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: -
Översättare: John-Henri Holmberg
Serie: -
Förlag: En bok för alla
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2010
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 juli 2016

Baksidetext
Här samlas sjutton science fiction-noveller. Korta och långa. Humoristiska och dystra. Allvarliga, provocerande och filosofiska. Frågor ställs på ända och ideologier dras till sin spets. Vad skulle kunna hänt och vad kan hända? Vad gör en människa till människa? Hur mycket ska staten få bestämma? Och vad kan politisk korrekthet leda till?

Det är sjutton var för sig snillrika noveller som tillsammans predikar: Ingenting är statiskt. Allt kan förändras.

Min kommentar
I det alldeles utmärkta förordet, skrivet av John-Henri Holmberg, till den här boken kan man läsa
Science fiction är en litterär form som utgår från den verklighet vi lever i, men spekulerar i hur den skulle kunna gestalta sig i framtiden, i nuet men under andra möjliga förutsättningar, eller i det förflutna om en alternativ utveckling har ägt rum. Science fiction skiljer sig både från fantasy och från allmän skönlitteratur. Fantasyförfattare berättar om vampyrer, magi, gudar och mytologiska väsen. Det tillåter inte science fiction, som kräver respekt för naturlagarna och förnuftet. Däremot ägnar sig sf-författarna åt att spekulera i det som ännu inte har hänt eller händer, men som enligt vårt vetande skulle kunna ha hänt eller kan komma att hända.

En perfekt beskrivning och förmodligen också en förklaring till varför jag gillar science fiction. För mig kommer science fiction aldrig att vara liktydigt med rymdfarkoster eller rymdmonster (men de får gärna förekomma) utan är mer fantastiska berättelser där logiken triumferar. I den här antologin finns inte ett enda rymdmonster (jag noterade inga i alla fall), men fantastiska berättelser är de. Jag kan förresten rekommendera att man läser förordet sist.

Många noveller fick mig att fundera, andra blev jag bara arg av och vissa förstod jag inte alls. En väldigt bra blandning alltså. Den äldsta novellen är 65 år, den yngsta är bara 20. Det de har gemensamt är att de alla handlar om värderingar och moral.

Hela tre noveller fick full pott av mig. Examensdagen av Harry Slesar är fem sidor perfektion med ett helt underbart och fullständigt oväntat slut. Jag älskade den. För jag har rört vid himlen av Mike Resnick är en väldigt vacker och berörande historia om tradition vs frihet. Ska traditionen bestämma vad varje individ klarar? Mycket sensmoral i den. Väsen av Connie Willis handlar om hur kulturen kan gestalta sig om PK-samhället får styra, om inget som sägs/skrivs/visas får kränka någon. Allt som blir kvar av Shakespeares Hamlet är fyra meningar... Den publicerades redan 1988, vilket gjorde mig väldigt förvånad.

Jag vill nämna de som nästan nådde upp till en femma i betyg också. Evigt dig trogen av Nancy Kress känns väldigt aktuell. Känslor är mode och byts varje säsong. I sin strävan att vara unik blir alla likadana och en i mängden. Harrison Bergeron av Kurt Vonnegut handlar om rättvisesamhället, kan man väl säga. Alla smala får bära vikter, alla vackra får bära mask, alla smarta har en apparat i örat som skickar störningssignaler med korta mellanrum så de inte kan koncentrera sig. Vapnet av Fredric Brown är bara fyra sidor lång, men den behöver inte vara längre. Den berättar tydligt om val och deras konsekvenser.

Och så bara ett litet ord om Ursula K. Le Guins novell De som går sin väg från Omelas. Jag var beredd att såga den längs med fotknölarna, de första sju sidorna (den är på åtta). Slutet fick mig att dra efter andan och helt ändra åsikt.

Sammanfattningsvis så är detta en väldigt bra samling noveller, jag tror aldrig så många har fått så högt betyg av mig. Låt inte det faktum att den klassas som science fiction lura dig, här finns som sagt inga rymdmonster. Det farligaste monster som jag hittade var människan.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 3,75 (beräknat på 8 betyg).
Goodreads hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 10 betyg).
Jag ger den 3,5 (ett genomsnitt räknat på sammanlagt betyg dividerat med antal noveller därefter avrundat till närmaste "halvtal").
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om När allt förändrades: Ugglan & boken (gästbloggare) och Josefin.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Fast jag håller inte med honom om beskrivningen av fantasy. Att genren innehåller övernaturliga element är vanligt, ja, men inte nödvändigt. Det finns gott om serier som inte innehåller en tillstymmelse av magi och som definitivt respekterar naturlagar och förnuft.

    Annars låter det verkligen som om denna novellsamling skulle kunna vara något för mig. Jag blir ju riktigt nyfiken på de noveller som du nämner ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är ju gränsen hårfin mellan vad som skulle kunna vara och magi. Det är nog svårt att göra den knivskarp :)

      Jag tror du skulle gilla väldigt många av de här novellerna :)

      Radera
  2. Jag har faktiskt också bloggat om den samlingen nyligen, ett utmärkt urval och bra introduktion. Rekommenderar verkligen för den som vill ha kvalitativ scifi.
    https://kattslavenkoko.wordpress.com/2016/06/12/dystra-framtidsscenarier/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ha missat ditt inlägg när jag letade, bra att du skrev länken här. Hoppas att fler läser de här novellerna :)

      Radera
  3. Hm, ja, jag kan hålla med om att det stämmer i viss utsträckning. Men jag tycker det finns mycket scifi som inte alls känns "logisk". Och var hamnar Star Wars t.ex.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med om att gränsdragningen inte alltid är solklar, men Star Wars är väl logisk ;)

      Radera