måndag 11 juli 2016

TV-serie: Gomorra - Säsong 1

Titel: Gomorra - Säsong 1
Originaltitel: Gomorra - La Serie
Genre: Crime
Skapad av: Giovanni Bianconi, Stefano Bises, Leonardo Fasoli, Ludovica Rampoldi, Roberto Saviano (bok)
Skådespelare: Marco D'Amore, Fortunato Cerlino, Salvatore Esposito, Maria Pia Calzone, Marco Palvetti
Premiär: 2014-09-12
Produktionsland: Italien | Tyskland
Antal avsnitt: 12
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på TiVo maj-juni 2016



Handling
Familjen Savastano styr Neapel med järnhand. Detta är en djupdykning in i organisationen, Camorra, mest ur den lydige och självsäkre medlemmen Ciros synvinkel. Han är Gudfaderns, Don Pietro, högra hand och hans lojalitet testas långt över gränsen. När Don Pietro offrar sina egna för ett blodbad med rivalen Salvatore Conte är gränsen nådd.

Min kommentar
Jag har ju många gånger kikat på boken av Roberto Saviano, men det har liksom aldrig blivit av att jag skaffat den. När jag då såg att den skulle visas som TV-serie så ställde jag omedelbart boxen på inspelning. Hela det här inlägget kan nog betraktas som en spoiler.

Don Pietro är, kort sagt, en psykopat. Han tar inget extra för att döda vem som helst, inte ens sina egna. Lojalitet har han bara till sig själv. Möjligtvis sin fru och sin son. Frun, Imma, är också en tuffing, men ändå lite mer mänsklig. Sonen, Genny, är till att börja med en stor bebis och mes. Hans bästa vän, Ciro, är den mest lojala man kan tänka sig. Ända tills Don Pietro åker i fängelse och den riktiga maktkampen börjar.

Don Pietro försöker styra allt från fängelset, men både hans fru, son och Ciro försöker ta makten. Samtidigt som de försöker manövrera ut rivalen Salvatore Conte. Imma är den som har mest vett, om det ordet kan användas i det här sammanhanget. Hon förstår att man måste ha med sig befolkningen. Detta förstår inte alls Genny, som till slut manövrerar ut sin mor. Den mesige sonen blir till slut en avbild av sin far, fast värre eftersom han styr helt utan hjärta och helt enkelt dödar alla som tycker annorlunda.

Allt börjar falla sönder när Genny tar över. Hans kompisar löper amok och skjuter på allt och alla. De tror nämligen att respekt = skräck. De åker runt på sina töntiga skotrar och tror att de äger världen.

Sambon slutade att titta efter första avsnittet, men jag var fullständigt fängslad. Detta kan nog vara bland det läskigaste jag har sett, kanske mest för att det (mesta) är sant. Det finns alltså människor som beter sig så här. Alla i den här stadsdelen går i maffians ledband. Alla vet vad de sysslar med, men ingen bryr sig. Ingen vågar stå upp mot dem. När folk ser dem viker de undan. När någon blir skjuten mitt på gatan så bara rasslar det till och alla är borta. Familjen Savastano är större än Gud och de har ingen som helst empati med andra. Om någon annan, oskyldig, råkar stå ivägen för ett skott... så synd. De riggar borgmästarval och gör i stort sett vad de vill. Alla, inklusive polisen, står maktlösa inför dem.

Jag har ingen större koll på italienska skådespelare, men jag måste säga att de alla är riktigt bra och trovärdiga. Det skadar inte heller att det inte gör ett dugg ont att vila ögonen på Marco D'Amore. De italienska namnen ställer till det lite för mig, det och att många av de yngre medlemmarna ser nästan exakt likadana ut. Jag löser det genom att helt enkelt kalla dem dum & dummare. De är nämligen helt utan hjärna. Tyvärr så tycker jag att vårt eget samhälle går mer och mer åt det här hållet.

Det verkar ha kommit en säsong två också och det kunde man kanske ana i sista avsnittet. [spoiler]Ett gäng, vet inte vilket, fritar Don Pietro när han ska flyttas till ett annat fängelse. Genny har luskat ut att det är Ciro som är förrädaren och hittar honom när han är på sin dotters sånguppvisning. Det blir skottlossning, Ciro skjuter Genny och lämnar honom för död. I sista klippet får vi se att Genny rör på fingrarna.[/spoiler]

Jag undrar jag om det inte måste bli så att jag läser boken ändå.



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,7 i genomsnitt (beräknat på 8 880 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. har också sett den här serien. fascinerande, tyckte jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bara väntar på säsong två nu, så grymt bra serie.

      Radera