onsdag 4 oktober 2017

"Den värld som var vår" av Dennis Lehane

Författare: Dennis Lehane
Titel: Den värld som var vår
Genre: Drama
Antal sidor: 299
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: World gone by
Översättare: Johan Nilsson
Serie: Joe Coughlin 3
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 september 2017




Första meningen: Innan det lilla kriget drev dem isär, sammanstrålade de alla för att stödjs det stora kriget.

Baksidetext
Året är 1943 och det har gått ett decennium sedan Joe Coughlins fiender mördade hans fru Graciela och slog hans imperium i spillror. Mycket har förändrats. Förbudstiden är förbi, ett nytt världskrig rasar och Joe har lämnat gatan och det hårda gangsterlivet. Numera är han affärsman i Floridas Ybor City, en stöttepelare i det lokala samhället och en engagerad ensamstående far till sonen Tomas. Men under ytan är Joes inflytande i Floridas undre värld oförändrat starkt, med ett kontaktnät som sträcker sig långt utanför den lokala maffians revir. Joes maktposition kan dock inte skydda honom från allt. När han får veta att någon har vågat sätta ett pris på hans huvud utmanas hans tillvaro. Medan nätet dras åt blir Joe mer och mer paranoid och tvingas ifrågasätta allt och alla han tror på.

Min kommentar
Då var det äntligen dags att avsluta den här trilogin, som jag började läsa 2009. Ett land i gryningen var ett fantastiskt epos och en rejäl tegelsten. I andra delen, Nattens dåd, hade sidantalet krympt med nästan hälften. I denna tredje del så har antalet sidor minskat med ytterligare en fjärdedel. Tyvärr är det inte bara mängden som har minskat, även själva historien har tunnats ut ordentligt för varje bok.

Det enda som faktiskt inte har minskat (kanske har det till och med ökat) är antalet karaktärer. Det är i det närmaste oändligt. Många namn nämns bara en enda gång och de är många, väldigt många. Den enda anledning jag kan se till att namnge alla är ju om de vore faktiska människor, i den verkliga världen alltså. När jag googlar några av dem så verkar några vara riktiga, men merparten inte och då förstår jag inte alls.

Den enda karaktär som man verkligen kommer nära är i alla fall huvudpersonen Joe Coughlin. Han är en väldigt komplex figur, att kalla honom motsägelsefull är en underdrift. Han säger sig vara en troende katolik, men att stjäla och döda bekommer honom inte speciellt mycket. Om han tycker att det finns en anledning. Han är å andra sidan en väldigt bra far, i alla fall om jag ska döma efter det lilla vi får veta. Kontrasten mellan den kriminella Joe och pappan Joe är gigantisk och det är väl egentligen det som gör att boken ändå blir läsvärd.

Större delen av boken känns bara som händelser staplade på varandra och där finns det ingenting som tilltalar mig. När det däremot börjar handla om relationen med sonen eller den där gamla, starka vänskapen, en vänskap som betyder noll och intet när det börjar handla om makt, som finns mellan några av karaktärerna, så bränner det till. Eller när man ställs inför en del moraliska frågeställningar, som om det är "rätt" att döda någon som dödade ens bror, när denna någon egentligen bara försvarade sig mot ett mordförsök. Det är då i alla fall jag känner igen Lehanes storhet.

Förmodligen finns det en del metaforer här som är fullkomligt bortkastade på mig, som till exempel den där "andepojken". Jag förstår inte alls meningen med honom. Slutet vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, förutom att det var precis vad jag förväntade mig, samtidigt som det var helt oväntat.

Jag önskar lite att Dennis Lehane hade kunnat bibehålla kvalitén genom hela serien, så som den var i första delen. De två efterföljande delarna blev mer ordinära maffiaböcker och kanske är det så att maffiaböcker helt enkelt inte passar mig.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,8 (beräknat på 24 betyg).
Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 6 626 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Den värld som var vår: DAST och Bokcafé Pilgatan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Tyckte den första var absolut strålande, men blev lite uttråkad av andra delen och när jag läser din recension blir jag inte så sugen på trean... Känns som en serie jag nog kan avsluta i förtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner precis likadant, första boken var fantastisk. Om än något lång, men det gör egentligen inget när innehållet är bra. Jag kan egentligen inte se något som helst behov av att läsa denna här tredje delen, men den är ganska tunn så det tar inte så lång tid :)

      Radera