måndag 16 oktober 2017

TV-serie: Narcos - Säsong 2

Titel: Narcos
Originaltitel: Narcos
Genre: Drama
Skapad av: Carlo Bernard, Chris Brancato, Doug Miro
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Pedro Pascal, Wagner Moura, Boyd Holbrook, Paulina Gaitan, Raúl Méndez
Premiär: 2016-09-02
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix oktober 2017




Handling
Pablo Escobar regerar enväldigt kokainvärlden. vägen till toppen kantas av döda kroppar men inget eller ingen står i vägen när Pablo som håller ett järngrepp om det vita pulvret samtidigt som han är en öm familjefar. Men starka krafter försöker störta honom och till slut jagas han av bade armén och amerikanska DEA och alla vill se honom död.

Min kommentar
I somras tittade jag på första säsongen av Narcos, som var i stort sett fantastisk. När den var färdigsedd så upptäckte jag att det fanns ytterligare två säsonger, men jag orkar väldigt sällan se mer av samma serie. Oftast brukar det gå ganska lång tid mellan. Så icke här. Det gick inte längre att motstå.

Faktum är att jag nästan skulle kunna kopiera allt jag skrev om första säsongen. Det mesta gäller fortfarande. De som ska prata spanska gör det, de som ska prata engelska gör det. De inklippta autentiska bilderna/filmerna gör att verkligheten slår en i huvudet. Speciellt klippet med Escobars mamma är helt sjukt och jag kan nog förstå lite hur Pablo blev som han blev.

Jakten på Escobar intensifieras, gangsters går ihop med andra gangsters, polisen går ihop med gangsters och rent generellt så är det alla mot alla. Ingen kan lite på någon. Det här ställer frågan om ändamål som helgar medlen på sin spets. Jag förstår polisernas frustration och jag kan förstå att vissa gjorde som de gjorde. Men jag tycker det är fel.

Escobar har väldigt tydliga psykopatiska drag, vågar jag nog drista mig att påstå. Ett tag var jag rädd för att han skulle döda sin egen far. Det hade dock varit betydligt lättare att avsky honom om han hade varit fullständigt genomrutten. När han är med sin fru eller sina barn så är han som vilken människa som helst. Jag tycker filmmakarna har gjort ett bra jobb här. Framför allt så gör Wagner Moura, som spelar Escobar, ett helt osannolikt bra jobb.

Jag har svårt att förstå att det mesta av detta faktiskt har hänt och jag blir så sjukt imponerad av de här modiga människorna som vågade gå emot Escobar. Jag tror inte att det kommer att dröja så länge innan jag ser tredje säsongen också. Det ska bli oerhört intressant att se vad som händer nu.

Säsongsavslutning: [spoiler]Escobar skjuts ihjäl, Moncada flyr till USA och ges sken av att sätta dit Peña. Tata ber om hjälp från Cali-kartellen, men i stället får hon veta att de vill ha allt hon har. Peña sitter i förhör i vad han tror är internutredning. Sedan får han frågan vad han känner till om Cali-kartellen. De som verkar ha tagit över efter Escobar. Jakten på Escobar har inte hjälpt ett dugg. Snarare tvärtom. Kokainimporten har ökat.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,7 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,9 i genomsnitt (beräknat på 214 311 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Måste verkligen börja kika på denna serie snart. Den verkar så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt bra så ja, jag tycker du ska börja titta på den :)

      Radera
  2. Den här har jag varit sugen att se. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var nog lite skeptisk i början, men det gick över ganska snabbt :)

      Radera