tisdag 10 oktober 2017

Veckans topplista: Djur

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Djur.

Vad det nu ska betyda. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska tolka detta, när jag börjar fundera. Ska jag välja böcker som handlar om djur? Ska det vara djur på omslaget? I titeln? Vi får helt enkelt se vad det blir... Hundar, hundar och hundar.

1. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon är den gulligaste boken i den här samlingen. Vilket kanske inte säger så mycket.
2. En hjärtformad ask av Joe Hill innehåller hundar som har lite speciella förmågor.
3. Till offer åt Molok av Åsa Larsson har en och annan hund med i handlingen. Som vanligt.

Och så två lite äldre böcker

4. Väktare av Dean Koontz kan nog vara den mest speciella hund jag har läst om. Läste den tydligen så tidigt som 1991 och det är fortfarande den i särklass bästa bok jag läst av Koontz.
5. Cujo av Stephen King är en helt annan typ av hund. Boken var visserligen otäck, men efter att ha sett filmen så lovade jag mig själv att aldrig någonsin se om den. Det har jag nu inte hållit, men ändå...


36 kommentarer:

  1. En feelgood som sticker ut i den samlingen :) Jag har också Lucy Dillon i min bonuslista, men inte samma titel som du, de övriga känner jag till, men har inte läst. Jag tror att jag har sett Cujo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände att jag behövde något fluffigt också :)

      Radera
  2. Lite gulliga och lite läskiga, har inte läst någon tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Hundar är väldigt vanliga i böcker :)

    SvaraRadera
  4. ja hundar verkar vanligt, men jag väljer inte så ofta hundböcker! Är mer kattig av mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag väljer inte heller att läsa om hundar, men de finns ju liksom där :) Är definitivt en kattmänniska.

      Radera
  5. Lucy Dillon fick vara med på min lista också :) Flera av de andra är jag nyfiken på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucy Dillon är väldigt populär den här veckan :)

      Radera
  6. Dillons bok är den enda jag läst av dina fem.

    SvaraRadera
  7. har inte läst någon av dina, men Dillon står oläst i min hylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dillon är perfekt att ta till när man behöver lite fluff :)

      Radera
  8. Kul att du valde att göra en hundlista. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev nästan så av sig självt. Egentligen borde jag ha gjort en kattlista, men jag kan nog inte komma på fem stycken då.

      Radera
  9. Jag har läst tre på din hundlista (inte 2 och 3). Känns som länge sen jag läste Väktare och Cujo, lite nostalgi....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cujo och Väktare är ju väldigt gamla och det var verkligen längesedan jag läste dem, men jag tänker ofta på dem :)

      Radera
  10. Dillon är den jag känner till och gillar :)

    SvaraRadera
  11. Cujo har jag sett som film, hjälp va läskig. När man sett den filmen vill man knappt ha hund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev fullständigt vettskrämd av filmen. Första gången jag såg den :)

      Radera
  12. Åsa Larssons bok gillade jag! Ska nog haka på den här utmaningen framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa Larsson är fantastiskt bra. Jag vill att nästa bok ska komma. Det här är en rolig utmaning :)

      Radera
  13. Åsa Larssons bok gillade jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar lite när nästa bok kommer.

      Radera
  14. Cujo har jag faktiskt inte läst ännu. Men Väktare älskar jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cujo är en av de hemskaste böcker jag har läst :)

      Radera
  15. Cujo hade jag med också, och så blir jag ju nyfiken på En hjärtformad ask, som en av kollegorna alltid brukar tjata på mig om att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joe Hill ligger inte långt efter sin far, han skriver inte riktigt likadant, men det är bra :)

      Radera
  16. Väktare läste vi när jag gick i gymnasiet. Kan inte säga att jag minns mycket alls och så är det med En hjärtformad ask också. Minns att jag tyckte böckerna var spännande men inte så mycket mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns mest hunden i Väktare. Det skulle vara intressant att läsa om den, men jag vågar liksom inte chansa. Kanske förstör jag helt minnet av den.

      Radera