söndag 1 oktober 2017

Smakebit på søndag: Boel och Oscar

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår morse började jag läsa Boel och Oscar av Josefine Sundström, en bok som har stått som ett dåligt samvete i hyllan sedan bokrean 2014. Trots att jag tyckte att det inte blev speciellt mycket läsning igår så kom jag ändå en bra bit in i boken. Det är nämligen nästan helt omöjligt att lägga ifrån sig den. Jag kan inte begripa varför jag har låtit den stå där i hyllan och se övergiven ut. Varför har ingen berättat vilket guldkorn detta är?

Jag har kommit väldigt mycket längre än så här, men min smakebit är från sida 82, när vänskapen mellan Boel och Oscar fortfarande är alldeles ny.
Oscar hade knackat på och bett att få titta till byggtorken. Då Boel inte kunde komma på några bra undanflykter släppte hon in honom. Efter att han inspekterat torken, klädkammaren och taket i vardagsrummet bjöd hon på kaffe.
     Då de satt mittemot varandra vid köksbordet såg hon att det var något med hans ögon. Ögonlocken föreföll tunga och blicken var aningen dyster.
     Men innan hon hann fråga hur han mådde påminde han henne om att hon skulle berätta om hur hon och Daniel blivit ett par.
     Hur mycket orkade hon gräva i det förflutna? Att prata om sig själv var inget Boel var särskilt bra på. Men hon skulle ge det ett försök, ta lite åt gången och känna av längs vägen. Hon sträckte sig efter sockerskålen och reste sig. Oscars blick följde henne till skafferiet. Sockerpaketet stod längst in. Hon vecklade upp flikarna och lät de vita fyrkanterna studsa ner i skålen.
     Så började hon berätta.

28 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Kul att du gillar boken :-)

    SvaraRadera
  2. dåligt samvete ska man inte ha, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite, när man låter så här bra böcker stå olästa så länge ;)

      Radera
  3. Härligt med böcker man inte kan lägga ner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det händer tyvärr inte alltför ofta.

      Radera
  4. Inte dumt när en hittar böcker som en inte vill lägga ifrån sig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt oväntat, men härligt :)

      Radera
  5. Härligt när man hittar böcker som man blir helt uppslukad av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Det er så fint når man endelig får tid til å lese en bok som har stått i hyllene veldig lenge. Spesielt når det viser seg at det er en god bok. Jeg har altfor mange bøker jeg ikke har lest og burde følge ditt eksempel og plukke frem en av dem i dag! Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här tog jag med i min boktolva i år, just för att den äntligen skulle bli läst. En så bra bok hade jag nog inte väntat mig :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den boken känner jag inte till. Håller också på med en sådan bok nu, som är svår att lägga ifrån sig, problem med att få lampan släckt på kvällen lixom. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt när det händer :)

      Radera
  8. den boken var ny för mig. jag måste säga att jag läser ganska flitigt i Hennes nya namn av Elena Ferrante. det trodde jag inte. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl skönt att man ibland faktiskt har fel :)

      Radera
  9. Köpte också boken på rean. Gillade den jättemycket. Har fått flera vänner att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bävar lite för slutet, men jag gillar den mycket.

      Radera
  10. Wow! Tack för smakebiten. Jag tittar på den här emellanåt, men det kommer alltid något annat emellan.

    SvaraRadera
  11. Åh, den här boken var längesen jag såg. Vilket påminde mig om att det är en bok jag var nyfiken på då men sen helt glömt bort :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt bra bok och väldigt tunn, den går snabbt att läsa :)

      Radera
  12. Att du hittade ett guldkorn i din egen bokhylla tycker jag du ska vara tacksam över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det står väldigt många guldkorn i hyllan, som jag ännu är omedveten om :)

      Radera
  13. Den här fick jag av min svärmor för något år sedan men den blev stående i bokhyllan rätt så länge. När jag väl läste den så kunde jag inte slita mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär som för mig då. Ibland kan jag bli irriterad över att så här bra böcker tydligen står olästa i hyllan :)

      Radera