söndag 8 oktober 2017

Smakebit på søndag: En hemlig plats

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Tana French var jag beredd att ge upp efter att jag läst den första boken i Dublin Murder Squad. Andra bokbloggare lyckades övertyga mig om att ge henne en andra chans. Det är jag väldigt glad för nu. En hemlig plats är femte delen i den här serien, som egentligen inte är en vanlig serie. En bifigur i en bok blir huvudperson i en annan, ett bra grepp tycker jag.

En hemlig plats utspelar sig till största delen på en internatskola, där ett mord har begåtts. Chris Harper, som nämns i smakbiten, har varit död i ett år när boken börjar, men vartannat kapitel är från "då" och jag gissar att den tråden leder fram till mordet, som utreds i de andra kapitlen.

Min smakebit är från sida 239.
Valentindansen. Tvåhundra treor och fyror från Kilda's och Colm's - rakade och vaxade och noppade, noggrannt insmorda med tiotals substanser i alla tänkbara färger och former, uppklädda i sina ångestladdade finkläder och höga som hus på hormoner och lukten av tvåhundra olika kroppssprejer - inklämda i Kilda's gymnastiksal. Mobilskärmar guppar och blinkar som blåvita eldflugor bland alla människor, medan alla filmar varandra som filmar varandra. Chris Harper är mitt i stimmet: han i den röda skjortan, som skrattar och kastar sig axel mot axel mot sina kompisar för att fånga tjejernas uppmärksamhet. Han har tre månader, en vecka och en dag kvar att leva.

31 kommentarer:

  1. Jag känner igen boken men tror inte jag läst den, ska bli spännande att läsa din recension senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den syntes lite överallt för något år sedan :)

      Radera
  2. det var ju speciell smakbit, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. får mig att tänka på festen i Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan

      Radera
    2. Varsågod! Jag har inte läst Den lilla bokhandeln runt hörnet än, men den står i hyllan :)

      Radera
  3. Tana French står på min läslista. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är faktiskt bra, jag har helt ändrat mig nu :)

      Radera
  4. Tara French har jag fått rekommenderad av många personer IRL men inte läst något av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna har faktiskt bara blivit bättre och bättre (tyvärr även tjockare och tjockare).

      Radera
  5. Det var en veldig stilig ide å la en bifigur i en bok bli hovedfigur i neste. Det tror jeg hadde vært en god ide for flere forfattere. Det er lett å finne eksempler på bøker hvor en blir nysgjerrig på en bifigur :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är en strålande idé, det blir liksom nytt men ändå inte :)

      Radera
  6. Låter spännande. Jag har läst The Likeness av författaren, som jag tyckte om när jag läste, men sen har det har inte blivit fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var The Likeness (Okänt offer) som gjorde att jag lite ändrade åsikt om henne och fortsatte läsa :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den författaren har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Jag tror jag läste första boken i serien för sex år sedan och tydligen gillade jag den. Kanske borde fortsätta med serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju den där första boken som fick mig att inte vilja läsa fler. Tyckte inte alls om den. De har blivit mycket bättre :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten, läskig avslutning. Internatskolor brukar ju vara en effektfull miljö för mordhistorier. Denna verkar så bra, lägger på minnet, igen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite märkligt att det är just miljön som är det läskiga här. Mordet är liksom en bisak :)

      Radera
  10. Tack för smakebiten! Har själv provat en Tana French men gav upp, men kanske ska ge det en chans till då? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det var den första boken, Till skogs, som du gav upp så tycker jag att du ska ge henne en chans till :)

      Radera
  11. Läste den första delen Till skogs och den var inte alls i min smak, men försöker samla mod för att våga läsa mer av henne då så många säger att böckerna blir bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar lite emot att säga det, men jag hade fel. De andra hade rätt :)

      Radera
  12. Jaha, jag har läst en bok av Tana French och gillade inte, så jag har inte läst någon fler. Men det kunde löna sig menar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första boken i serien, Till skogs, var inget vidare, men de har blivit bättre. Just den här tror jag att du hade gillat :)

      Radera
  13. Jag läste hennes första bok Till skogs för flera år sedan och jag tyckte faktiskt om den men det har ändå inte blivit av att jag läst fler. Kanske gör jag det kanske inte. Det finns ju så många böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det eviga dilemmat; alla dessa böcker som lockar :) Jag kan ju inte påstå att Tana French har blivit en favoritförfattare, men jag gillar henne nu :)

      Radera
  14. Den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råkade hetsläsa mot slutet så den blev utläst igår. En bra bok.

      Radera