måndag 23 oktober 2017

TV-serie: The Fall - Säsong 1

Titel: The Fall
Originaltitel: The Fall
Genre: Crime
Skapad av: Allan Cubitt
TV-bolag: RTÉ One
Skådespelare: Gillian Anderson, Jamie Dornan, Bronagh Waugh, John Lynch, Niamh McGrady
Premiär: 2013-05-13
Produktionsland: UK
Antal avsnitt: 5
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på DVD oktober 2017





Handling
Belfast skakas av en rad brutala mord och Metropolitanpolisen skickar över kommissarie Stella Gibson för att driva utredningen. Under hennes befäl börjar den lokala polisen vända på varje sten för att stoppa den seriemördare som håller staden i ett skräckvälde.

Min kommentar
Den här boxen fick jag för drygt två år sedan, jag tror att det var någon som rekommenderade den, men jag kan inte alls komma ihåg vem i så fall. Av någon anledning så hade jag i alla fall fått för mig att det skulle vara något övernaturligt, men det var det inte.

Efter första avsnittet var jag nästan redo att ge upp (nej, vem försöker jag lura, så gör inte jag), jag tyckte inte om den alls. Främst beroende på att det var extremt hoppigt med vad som verkade vara mängder av olika trådar utan att ge någon som helst förklaring till vilka alla dessa människor var och på vilket sätt de var relaterade. Det blev i alla fall oerhört rörigt alltihop.

Till slut lyckades serien övertyga mig ändå. Jag vet inte riktigt när eller varför det vände, men detta är bra. Speciellt så gillar jag huvudpersonen Stella Gibson. Hon bryr sig inte i en sekund om vad andra tycker och hon är alltid effektiv och kylig. Bäst av allt, hon är allt detta utan att vara otrevlig. Gillian Anderson, som spelar Stella, gör en väldigt bra brittisk accent. I mina öron. Så bra att jag faktiskt var tvungen att kolla upp om hon eventuellt är brittisk. Det är hon inte.

Gärningsmannen, som inte är okänd för tittaren, är en rejält osympatisk person med klara psykotiska drag. Det som gör honom extra otäck är hans yrke, men vilket det är får du inte veta av mig. Jamie Dornan som spelar Paul Spector gör det väldigt övertygande, jag blir nästan lite rädd för honom.

Serien utspelar sig i Belfast och det får väl betraktas som en lite udda miljö. Jag har i alla fall inte sett speciellt mycket därifrån. Man får egentligen inte se särskilt mycket från utomhusmiljön, så i stort sett hade den kunnat utspela sig var som helst.

Det händer en del ologiska saker och jag vet att jag reagerar ordentligt ett par gånger. Tyvärr skrev jag inte upp vad som gjorde det och nu minns jag inte. Det som stör mig mest är i alla fall att det verkar som att det ska finnas en tråd här som ska löpa parallellt genom flera (alla?) säsonger. Måste verkligen alla serier ha det nu? Jag tycker det är riktigt tråkigt.

För mig kom det lite som en överraskning att det faktiskt är fler säsonger, men det är en bra grej. Britter kan det här med TV-serier.

Säsongsavslutning: [spoiler]Polisen är mördaren på spåren, han ringer Gibson och försöker skrämma henne. I stället är det han som blir skärrad. Han flyr med familjen, som han har ljugit för. Det är ju marginellt bättre att vara otrogen än att vara en märdare.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,5 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 51 622 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Den här serien gillade jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag såg första avsnittet för ett tag sedan och var väldigt kluven efteråt. Har inte kommit mig för att fortsätta titta, men det kanske man ska göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första avsnittet fick mig nästan att inte titta vidare heller, men det tog sig :)

      Radera