måndag 9 oktober 2017

Film: Get out

Titel: Get out
Originaltitel: Get out
Genre: Thriller
Regissör: Jordan Peele
Manus: Jordan Peele
Skådespelare: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 22 september 2017



Handling
När en ung, svart man besöker sin vita flickväns, Roses, familjegods inser han snart att hennes familj har lömska avsikter med sin inbjudan.

Till en början tolkar Chris familjens överdrivet tillmötesgående sätt som ett nervöst sätt att hantera dotterns etniskt mixade förhållande. Men en rad märkliga upptäckter under helgen leder honom till en upptäckt han aldrig kunnat föreställa sig.

Min kommentar
Den här filmen "klämde" jag på många gånger innan jag beställde den. Det som avgjorde saken var att genren var skräck och det väldigt höga betyget på IMDb. Problemet, som jag ser det, är att detta inte alls är någon skräck och mycket riktigt så står det thriller på filmomslaget, vilket nog är mer rättvisande. Även om inte heller det känns helt rätt. Vad den är är nämligen svårt att avgöra. Vad den känns som är en film som försöker vara komedi, thriller, skräck, drama... ja, allt.

Skådespelarna känns som idel okända för mig, i alla fall så är det ingen jag känner igen, eller jo, Catherine Keener, men jag kan inte komma ihåg vad jag sett henne i. Jag tycker de gör ett bra jobb, speciellt Daniel Kaluuya och Allison Williams. De andra spelar nog över, om så bara en aning för vissa. Caleb Landry Jones, däremot, spelar över så jag faktiskt blir lite illa berörd. Det kan också vara så att om jag själv hade stött på en sådan människa så hade jag nog lämnat huset direkt.

Filmen är till en början väldigt bra och jag kände ett visst hopp. Det fanns en stark obehagskänsla och allt kändes lite mystiskt. Jag kunde inte för mitt liv klura ut vad som pågick och vad det var för fel på dem allihop. När avsikterna avslöjades så blev allas roller soklara och här borde allt ha slutat. Tyvärr så fortsätter det ett bra tag till och det känns mer som en transportsträcka till det förutsägbara slutet. Den tappar väldigt mycket när mystiken försvinner.

Det är mycket som känns ologiskt och lite krystat. Jag är speciellt skeptisk till hur hypnosen fungerar och renligheten vid ett specifikt tillfälle. Jag får känslan att filmen vill förmedla något, men vad det skulle vara går inte alls fram till mig.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 881 betyg).
IMDb hade den 7,8 i genomsnitt (beräknat på 179 629 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar