måndag 2 oktober 2017

TV-serie: Person of Interest - Säsong 3

Titel: Person of Interest
Originaltitel: Person of Interest
Genre: Thriller
Skapad av: Jonathan Nolan
TV-bolag: CBS
Skådespelare: Jim Caviezel, Michael Emerson, Amy Acker, Kevin Chapman, Sarah Shahi
Premiär: 2013-10-13
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 23
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på blu-ray augusti-september 2017




Handling
Teknikgeniet Harold Finch och den före detta CIA-agenten John Reese slår ihop sig med den kallblodiga Sameen Shaw för att rädda liv och söka rättvisa, medan New York-poliserna Joss Carter och Lionel Fusco äntligen nystar upp den kriminella poliskonspirationen "HR" - men till ett högt pris.

Min kommentar
Jag har ju verkligen gillat de två första säsongerna av den här serien. Till och med så mycket att jag köpte både tredje och fjärde säsongen (det finns fem, tydligen). Vilket jag nästan ångrar just nu.

Det börjar ganska bra ändå. Shaw ansluter till gruppen och just då tyckte jag att det var precis vad serien behövde; en ny tuffing som kan hjälpa John. Egentligen vidhåller jag att det var vad serien behövde. Även Root känns som ett intressant tillskott. Till att börja med. Tyvärr så hände en hel del annat, som serien inte alls var förtjänt av. [spoiler]Bland annat så blir Joss Carter skjuten och dör.[/spoiler] Tack och lov så får den evighetslånga tråden med HR sitt avslut, den var jag oerhört less på. I stället återkommer jakten på maskinen och mannen i kostym. Suck. Men det var ändå bara början till slutet...

Ett helt avsnitt består av tillbakablickar till när Harold var liten, vilket jag brukar se som en tydlig indikation på att idéerna är slut. Här blev jag tveksam på riktigt. När sedan allt fokus hamnar på maskinerna (japp, det kommer nämligen en till, Samaritan, som är en ond maskin, till skillnad från den vi har umgåtts med tidigare) så blir det bara tråkigt. Till råga på allt så får den töntiga gruppen Vigilance en hel del utrymme. Deras intentioner är visserligen lovvärda, men även detta spårar ut totalt. Så trist. Det jag gillade med serien var ju att de hjälpte människor, lite altruism så här i vår egocentrerade värld.

Jag kan inte låta bli att undra vad som egentligen hände med manusförfattarna. Ledsnade de så på serien att de helt enkelt försökte skjuta den i sank? Ibland blir det så långsamt och tråkigt att det nästan hade varit roligare att titta på färg som torkar. Det blir liksom för mycket av allt, utom det som serien hade från början.

Säsongsavslutningen får mig att fundera på hur i hela friden det kan komma ytterligare två säsonger. Egentligen känns det som att jag inte ens vill se fjärde, som redan finns här hemma.

Till slut vill jag bara nämna något om översättningen. Detta är alltså en köpt samlingsbox, inte en nerladdad piratkopia med undertexter av glada amatörer. Ibland var det faktiskt svårt att tro. Översättningen var så usel att det hände att jag helt tappade fokus på det som skedde och i stället försökte tolka det jag läste. Väldigt ofta gick jag bet på det. Jag har aldrig någonsin sett en så dålig översättning och jag hoppas att jag inte behöver göra det heller. Faktum är att jag funderar på att reklamera boxen.

[spoiler]Decima får igång Samaritan. John, Harold, Shaw och Root skaffar sig nya identiteter och skingras för vinden.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 139 615 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar